לתרומות לחץ כאן

מלאכת מצוה בשכר – האם מפסידים מהמצוה?

שאלה:

אם אני עוסק במקצוע של מצווה כגון שוחט, קברן, שוטף ישיבות, סופר סתם, קושר ציציות וכדומה, האם בגלל שאני מקבל שכר עבור העבודה אני מפסיד את המצווה, או שאני מפסיד חלק מהמצווה, או שלא נגרע לי מאומה מהמצווה אף על פי שאני מקבל תשלום

תשובה:

שלום וברכה

שאלה מאוד חשובה, ואסביר:

בעבודה מסוג זה כפי שציינת, הכל תלוי בכוונה שלך! אדם שעובד מתוך רצון להיטיב עם הנפטרים או לקיים מצוה של שחיטה או לסייע לבני ישבה או להיטיב עם קשישים ולגמול איתם חסד, כל רגע בעבודה שלו הוא מצות חסד, ואף שמקבל שכר על עבודתו ולכתחילה זה נעשה בגלל הצורך להשתכר, הכוונה שלו מחשיבה הכל למצוה, אבל אדם שאין לו את הרצון הזה, והמטרה שלו היא נטו פרנסה, העבודה שלו אינה מצוה. נמצא שיכולים להיות שני אנשים שעושים אותו דבר ממש, האחד מקיים כל ימיו מצוות אדירות של חסד עם אנשים אומללים ונזקקים, והשני מתפרנס ואינו מקיים שום מצוה.

המקור לכך הוא מתגרי תפילין, שהובא במשנה ברורה, שאם כוונתו גם למצוה ולא רק לשכר, יש לו דין של עוסק במצוה פטור מן המצוה, ובזמן שהוא עוסק במסחר הוא פטור ממצוות אחרות [בכפוף לדין עוסק במצוה שיש בו כללים רבים] אבל אם כוונתו רק לפרנסה, אינו נחשב עוסק במצוה, ראה משנה ברורה סי' לח ס"ק כד.

ומוסר גדול יש בזה! כל אדם יכול לאסוף מצוות בלי שום טירחה נוספת, רק כוונה ראויה, וזה לא משנה אם הוא נהג אוטובוס ששמח להביא את הנוסעים ליעדם בזמן מתוך מאור פנים, או כל אדם אחר, רק שיכוין מעשיו שיהיו לשם שמים ולקיום מצות חסד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שמעתי פעם שזהו הכוונה בבקשה "כתבנו בספר זכויות" השאלה הנשאלת ממ"נ. הקב"ה הרי לא מקפח שכר שום בריה מצד א' כך שמה שמגיע נקבל ומצד שני הקב"ה הרי לא מחלק מתנות סתם כך. זהו נהמא דכיסופא. אלא הא גופא. זכינו לכך שבמעשים שאנו עושים נזכה לעטוף את זה בצלופן של חסד ולעשות גם לש"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל