לתרומות לחץ כאן

מה ניתן לעשות על העתקה שהעתקתי במבחנים

שאלה:

שלום וברכה השאלה שלי זה איך מתקנים גזל שעשינו בסמינר לפני כשנה, כשאנחנו כבר יצאנו מהסמינר למשל גניבת מבחנים לפני המבחן ובשעות המבחן להעתיק הכל. הרי לחזור על המבחנים לא שווה כי כבר יצאנו מהסמינר המנהלת יודעת קצת מה עשינו אבל לא יודעת את כל האמת, ולספר לה את הכל זה מאוד קשה מה צריכים לעשות לבקש ממנה סליחה או לעשות משהו אחר?

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לגנוב דעת, ולכן אסור להעתיק במבחנים. ויש מהפוסקים שסוברים שגנבת דעת אסורה מהתורה. אולם אם עבר וגנב, לא שייך השבה בגנבת דעת. חיוב השבה שייך רק בגזלת ממון. ולכן אין מה לתקן את הנעשה, ויש לתקן את העתיד שלא לעשות את המעשים האלו שנית.

בהצלחה רבה.

מקורות:

הלכות גנבת דעת- שו"ע חו"מ סימן רכח.

א]

שם שאונאה במקח וממכר כך אונאה בדברים וגדולה אונאת דברים מאונאת ממון שזה ניתן להשבון וזה לא ניתן להשבון זה בגופו וזה בממונו והצועק על אונאת דברים נענה מיד: הגה: וי"א דאין מצווין על אונאת דברים אלא ליראי השם (נ"י פרק הזהב) ומי שמאנה את עצמו מותר להוניהו (שם בשם המדרש):

ד] כיצד הוא אונאת דברים לא יאמר בכמה אתה רוצה ליתן חפץ זה והוא אינו רוצה לקנותו היו חמרים מבקשים לקנות תבואה לא יאמר להם לכו אצל פלוני והוא יודע שאין לו למכור אם היה חבירו בעל תשובה לא יאמר לו זכור מעשיך הראשונים אם היה בן גרים לא יאמר לו זכור מעשי אבותיך אם היו יסורין באים עליו לא יאמר לו כדרך שאמרו חביריו לאיוב הלא יראתך כסלתך זכר נא מי הוא נקי אבד אם נשאלה שאלה על דבר חכמה לא יאמר למי שאינו יודע אותה חכמה מה תשיב בדבר זה וכן כל כיוצא בדברים אלו:

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל