לתרומות לחץ כאן

חובת שוכר למשכיר דירה

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א

שוכר דירה עזב את המושכר בתום תקופת השכירות ללא תיקון וצביעת הדירה כדרישת חוזה השכירות. המשכיר ומשפחתו נאלצו במקומו להשקיע כמה שעות עבודה להכין את הדירה לקראת איכלוס הדירה.

לדברי השוכר, הוא השאיר את הדירה במצב יותר טוב ממה שהיה כשקבלה אותה, ואכן כן צבע כמה קירות בפסח כחצי שנה לפני עזיבתה, אמנם לא כל הדירה. לדעתו, מנהג העולם מחייבת אותו להחזיר את הדירה כמו שקבלה אותה ולא יותר, וזה הוא עשה.
נוסח חוזה השכירות כולל שורות הללו: "עם תום תקופת חוזה זה, מתחייב השוכר וכו' לצבוע כל הדירה בצבע משי והתקרה בסיד ללא קשר למצב הדירה בעת קבלתה, כולל תיקון סימני עובש ורטיבות ולהטיח קודם בציעתה, ללא זכות טענת מום בנכז, ולתקן כן חורים וסדקים בקירות לרבות אלו שנגרם מחמת שימוש רגיל של הדירה". כל זה הודה השוכר שהוא לא ביצע.

לטענתו, חוזה השכירות מודפסת על שני עמודים נפרדים מחוברים יחד על ידי מהדק, וחתימתו היה רק על העמוד השני, ולא על העמוד הראשון הכולל קטע נוסח הנ"ל, ממילא אין כל המובא שם מחייבת אותו כלל.

כמובן, נידון כזה צריך לבוא לפני בורר או בית הדין, אבל מתעוררות שני שאלות בסיסיות לדעם האם קיים כלל מקום לדון:

1) האם חוסר קיום התחייבות לתקן ולצבוע הדירה הנעשית אח"כ ע"י המשכיר מתרגמת לתביעה ממונית, תשלום עבודת המשכיר למלא את מה שהשוכר לא עשה, או לא?

שנית, האם העובדה שדפי החוזה היו מחוברים יחד ובכל דף הופיע פרטים חיונים לעיסקה והודה השוכר שקיים וראה את שני הדפים למרות שלא חתם על שניהם מחייבת אותו? או שחוסר חתימתו על דף הנ"ל אכן לא מחחיבות אותו?

בתודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הכתוב בחוזה חייב השוכר לצבוע את הדירה לפני עזיבתו. ולכן אם השוכר לא עשה זאת, חייב לשלם השוכר תשלום עבור הצביעה שהשאיר. ואם המשכיר עשה זאת יכול לתבוע תשלום ממוני מהשוכר על העבודה שעשה עבורו.

אם השוכר ידע שהחוזה מתמשך על שתי דפים חייב על כל הסעיפים של החוזה משתי סיבות. א. כיון שחתם בסוף החוזה החתימה מחייבת על שתי הדפים. ב. אם ידע שתנאי השכירות על פי הנאמר בחוזה, חייב לקיים את תנאי השכירות גם אם לא חתם עליהם.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל