לתרומות לחץ כאן

נשיאת שם ה' וביזויו

שאלה:

שלום רב יש לי שאלה שמעסיקה אותי לא מעט לפני כמה חודשים הייתי במשבר מסוים והיה לי מאד קשה והתחלתי לכעוס על הקב"ה והתחלתי לנשוא את שם ה' המפורש כמה וכמה פעמים והתחלתי למה שנקרא להטיח בו את כל הטענות שלי כלפיו ועשיתי כך כמה וכמה פעמים (כל הזמן הזה הרגשתי שזה לא בסדר) ואני אפילו עכשיו מתבייש לכתוב את זה אבל אחרי כמה דקות מרוב כעס ועצבות התחלתי ממש לבזות את שם ה' המפורש (ואני לא ארחיב ) ומאותו יום אני ממש בדיכאון בגלל זה ואני מרגיש שאין לי תקומה ואני ממש רוצה לדעת אם אפשר לכפר על זה ואיך?
תודה רבה.

תשובה:

שלום ידידי, אין דבר העומד בפני התשובה, והיצר הרע הכי גדול זה הדכאון והצער והמחשבה כביכול אין דרך חזור… זו השיטה הכי ידועה של היצר הרע! בורא עולם אוהב שאנחנו מתנערים מרגעי החולשה, מתחרטים ומתחזקים וממשיכים לרוץ קדימה! בורא עולם שש ושמח עם היהודים שחוזרים אליו, אין יאוש בעולם כלל, רק שמחה ואהבת ה' כרחם אב על בנו, שמוחל וסולח לו, ובלבד שישוב אליו.

ועי' בדברי הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ז אל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה אין הדבר כן אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם. גדולה תשובה שמקרבת את האדם לשכינה שנאמר שובה ישראל עד ה' אלהיך ונאמר ולא שבתם עדי נאם ה' ונאמר אם תשוב ישראל נאם ה' אלי תשוב כלומר אם תחזור בתשובה בי תדבק התשובה מקרבת את הרחוקים אמש היה זה שנאוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד וכן אתה מוצא שבלשון שהקדוש ברוך הוא מרחיק החוטאים בה מקרב את השבים בין יחיד בין רבים שנאמר והיה במקום אשר יאמר להם לא עמי אתם יאמר להם בני אל חי ונאמר ביכניהו ברשעתו כתוב את האיש הזה ערירי גבר לא יצלח בימיו אם יהיה כניהו בן יהויקים מלך יהודה חותם על יד ימיני וגו' וכיון ששב בגלותו נאמר בזרובבל בנו ביום ההוא נאם ה' צבאות אקחך זרובבל בן שאלתיאל עבדי נאם ה' ושמתיך כחותם . כמה מעולה מעלת התשובה אמש היה זה מובדל מה' אלהי ישראל שנאמר עונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלהיכם צועק ואינו נענה שנאמר כי תרבו תפלה וגו' ועושה מצות וטורפין אותן בפניו שנאמר מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי מי גם בכם ויסגר דלתים וגו' והיום הוא מודבק בשכינה שנאמר ואתם הדבקים בה' אלהיכם צועק ונענה מיד שנאמר והיה טרם יקראו ואני אענה ועושה מצות ומקבלין אותן בנחת ושמחה שנאמר כי כבר רצה האלהים את מעשיך ולא עוד אלא שמתאוים להם שנאמר וערבה לה' מנחת יהודה וירושלם כימי עולם וכשנים קדמוניות."

ונקודה נוספת לעצם הדבר של הטחת דברים כלפי מעלה מובא בגמרא מסכת ברכות דף לב עמוד ב על שלושת גדולי עולם שגם הטיחו דברים כלפי מעלה חנה ומשה ואליהו ויש מקומות שה' אפי' הסכים לדבריהם, יש הנהגה כזאת וה' אב רחום ומבין ושומע וסולח, רק הנקודה היא שלא לנתק עימו את הקשר בכל מצב והישאר נאמן ומחוייב לתורה ולמצוות ולהמשיך  לנסות להבין "אמר רבי אלעזר חנה הטיחה דברים כלפי מעלה שנאמר ותתפלל על ה' מלמד שהטיחה דברים כלפי מעלה ואמר רבי אלעזר אליהו הטיח דברים כלפי מעלה שנאמר (מלכים א יח, לז) ואתה הסבות את לבם אחורנית א"ר שמואל בר רבי יצחק מנין שחזר הקב"ה והודה לו לאליהו דכתיב (מיכה ד, ו) ואשר הרעותי: אמר רבי חמא ברבי חנינא אלמלא שלש מקראות הללו נתמוטטו רגליהם של שונאי ישראל חד דכתיב ואשר הרעותי וחד דכתיב (ירמיהו יח, ו) הנה כחומר ביד היוצר כן אתם בידי בית ישראל וחד דכתיב (יחזקאל לו, כו) והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר רב פפא אמר מהכא (יחזקאל לו, כז) ואת רוחי אתן בקרבכם ועשיתי את אשר בחקי תלכו ואמר רבי אלעזר משה הטיח דברים כלפי מעלה שנאמר (במדבר יא, ב) ויתפלל משה אל ה' אל תקרי אל ה' אלא על ה' שכן דבי רבי אליעזר בן יעקב קורין לאלפין עיינין ולעיינין אלפין דבי רבי ינאי אמרי מהכא (דברים א, א) ודי זהב מאי ודי זהב אמרי דבי ר' ינאי כך אמר משה לפני הקב"ה רבונו של עולם בשביל כסף וזהב שהשפעת להם לישראל עד שאמרו די הוא גרם שעשו את העגל"

ברכה והצלחה ושבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל