לתרומות לחץ כאן

חזרה בתשובה בהדרגה

שאלה:

שלום .
רציתי לשאול, אם אני רוצה להתחזק בהדרגה האם זה מותר? ואם כן מתי לעלות מדרגה?
שאלה שנייה האם הדרגתיות בעבודתו השם היא רק במצוות עשה או שגם בלא תעשה?

תשובה:

 

שלום וברכה

 

אכן, הרבה פעמים מציעים לאנשים לעשות את הפעולות בהדרגה כדי שלא להשבר חלילה באמצע ויצא שכרו בהפסדו, כמובן כדאי להתייעץ עם מישהו שמכיר אותך מה בדיוק לעשות ומתי ועד כמה, ואיך לנהל את מעשיך, אין בזה כללים, אצל כל אדם זה אחרת. הנושא אינו עשה ולא תעשה, אלא יש להתמקד בעיקר תחילה, שבת כשרות צניעות תפילין ברכת המזון אחרי אכילת פת, ואחר כך לפי היכולת להמשיך. תתייעץ ותפעל לפי הנחיות רב שמכיר אותך. וכך כותב הרב יחזקאל סרנא "כי כל סולם המדרגות שהעליה היא רק בהדרגה ולא בקפיצה זהו רק בדרכי עבודת ה' של עובדי ה', שלא אך שאינם יכולים לקפוץ אלא שגם אינם רשאים… ועל כורחינו שבתשובה אינו כן כי אין מדרגות לבעל תשובה וכבר אמרו זכרונם לברכה בבעלי תשובה יש קונה עולמו בשעה אחת…"

 

ברכה והצלחה רבה בדרך החדשה!

מתפללים למענך ושמחים איתך!

רק נוסיף נקודה אחת אתה בדרך גדולה וחשובה, זוכה לשוב את אבינו שבשמים שמחכה לך ורוצה בך, להשלים את תפקידך ויעודך בעולם. להמשיך את דרך אבותינו הקדושים. אמנם בדרך יכולות להיות נפילות ויראה שאינך רצוי ולא מצליח, אז לכן אביא לך כאן מכתב של הרב יצחק הוטנר מגדולי הדור שעבר שכל מילה בו מדויקת וחשובה, שים אותו חזק נגד עיניך:

…רעה חולה היא אצלנו, שכאשר מתעסקים אנו בצדדי השלימות של גדולינו, הננו מטפלים בסיכום האחרון של מעלתם. מספרים אנו על דרכי השלימות שלהם, בשעה שאנו מדלגים על המאבק הפנימי שהתחולל בנפשם. הרושם של שיחתנו על הגדולים מתקבל כאילו יצאו מתחת יד היוצר בקומתם ובצביונם. הכל משוחחים, מתפעלים ומרימים על נס את טהרת הלשון של החפץ-חיים זצ"ל, אבל מי יודע מן כל המלחמות, המאבקים, המכשולים, הנפילות, והנסיגות לאחור שמצא החפץ חיים בדרך המלחמה שלו עם יצרו הרע, משל אחד מני אלף. ודי לנבון שכמותך לדון מן הפרט אל הכלל. התוצאה מזה היא כשנער בעל רוח, בעל שאיפה, בעל תסיסה מוצא בעצמו מכשולים, נפילות, ירידות, הרי הוא דומה בעיניו כבלתי "שתול בית השם". שלפי דמיונות של נער זה להיות שתול בבית השם, פירושו הוא לשבת בשלות הנפש על נאות דשא של מי מנוחות וליהנות מיצרו הטוב כדרך שצדיקים נהנים מזיו השכינה שעטרותיהם בראשיהם במסיבת גן-עדן. ולאידך גיסא, לא להיות מורגז מסערת היצר על דרך הכתוב "במתים חפשי".

אבל דע לך, חביבי, ששורש נשמתך הוא לא השלוה של היצר-הטוב, אלא דוקא מלחמתו של היצר-הטוב. ומכתבך היקר הנלבב מעיד כמאה עדים כי אכן לוחם נאמן אתה בצבאותיו של היצר-הטוב. באנגלית אומרים Lose a battle and win the war (הפסד קרב, ותנצח מלחמה). בודאי שהנך נכשל ועומד להיות נכשל (אין בזה משום פתיחת פה לשטן) ובכמה מערכות תפול שדוּד. אבל אני מבטיח לך שלאחר הפסד כל המערכות תצא מן המלחמה כשזר הנצחון על ראשך, והטרף החד מפרפר בין שיניך. Lose battles, but win wars. החכם מכל אדם אמר "שבע יפול צדיק וקם". והטפשים חושבים כי כונתו בדרך רבותא. אף על פי ששבע יפול צדיק מכל מקום הוא קם. אבל החכמים יודעים היטב שהכונה היא שמהות הקימה של הצדיק היא דרך ה"שבע נפילות" שלו. וירא את כל אשר עשה והנה טוב מאד. טוב זה יצר טוב. מאד זה יצר הרע.

אהובי, הנני לוחץ אותך אל לבבי, ולוחש באזניך, כי אילו היה מכתבך מספר לי אודות המצוות ומעשים טובים שלך הייתי אומר כי זהו מכתב טוב. עכשו שמכתבך מספר על דבר ירידות ונפילות ומכשולים, הנני אומר שקבלתי מכתב טוב מאד. רוחך סוערת לקראת השאיפה להיות גדול. בבקשה ממך אל תצייר לעצמך גדולים שהם ויצרם הטוב בבחינת חד הוא. לעומת זאת צייר בנפשך גדלותם של גדולי עולם באותיות של מלחמה נוראה על כל הנטיות השפלות והנמוכות. ובזמן שהנך מרגיש בקרבך סערת היצר, דע לך שבזה הנך מתדמה אל הגדולים הרבה יותר מאשר בשעה שאתה נמצא במנוחה שלימה שאתה רוצה בה. דוקא באותם המקומות שהנך מוצא בעצמך הירידות הכי מרובות, דוקא באותם המקומות עומד הנך להיות כלי להצטיינות של כבוד שמים…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב, יש לי שאלה.
    אני ובת זוגתי, שומרים נגיע.
    ומה עושים מהצד השני כשקשה?
    נניח האישה בוכה ואני לא יכול לחבק אותה כדי להראות אהבה ותמיכה.. מה עליי לעשות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל