לתרומות לחץ כאן

חזקת חלון כשאין הפרעה מיידית

שאלה:

מה הדין אם ראובן בנה באופן בלתי חוקי על הגג הצמוד לדירתו ועשה חלונות לצד הגג של שמעון שעל פי חוק לא ניתן לבנות על הגג גם לראובן וגם לשמעון , ולאחר 6 שנים מבקש שמעון לבנות באופן חוקי על גגו , וראובן מתנגד ואומר אם תבנה אתה חוסם לי לי את החלונות ואני מתנגד , יש לי חזקת חלונות , וכל שימוש גם לחצר יכול להזיק היזק ראיה מה הדין

תשובה:

שלום וברכה,

לפי רוב הפוסקים אין חזקת חלון אם אין הפרעה מיידית בפתיחת החלון.

בהצלחה.

מקורות:

נחלקו הראשונים בפותח חלון על חורבתו של ראובן ועכשיו אין היזק לשכן – ראובן בפתיחת החלון, י"א שראובן לא יכול להתנגד על פתיחת החלון. ולכן גם אין לפותח חזקה. וי"א שיכול למנוע אותו עכשיו, כדי שלא יצטרך אח"כ לטרוח מולו בדינא ודיינא. המחבר (סימן קנד סעיף טז) הביא את שתי השיטות והכריע כדעה השנייה. אולם גם בדעה השנייה שיכול ראובן למחות הביא המחבר את שיטת הרמב"ן שאם לא מיחה אין לפותח חזקה כיון שעכשיו אין לו חזקה. 

הסמ"ע (ס"ק נ) והנתיבות (סימן קנה ס"ק יט) סוברים שהמחבר פוסק כדעת הרמב"ן. וכן פסק המהר"א ששון ציינו הש"ך ס"ק יח. ואילו הט"ז והפעמוני זהב סוברים שיש חזקה לבעל החלון. 

נמצא שבדעת המחבר מחלוקת האם יכול ראובן לעכב על החלון. וגם לשיטות שיכול י"א שאין לו חזקה, וי"א שכך היא הכרעת המחבר. ונמצא שלרוב הפוסקים אין חזקת חלון כאשר ההפרעה היא עתידית.

ויש להביא את דברי הפתחי חושן פתחי חושן חלק ו (נזיקין) – פרק יד הערה עד וז"ל: בזמננו כל פותח חלון לאויר שאינו שלו יודע שבזמן מן הזמנים יבנו כנגדו כפי הנהוג, ואולי יבנה מי שאינו ציית דינא, ואדעתא דהכי פתח, ואפשר שבכה"ג אין טענת חזקה לכו"ע, וגם השני אינו יכול לתבוע ממנו שיסתום, ואם חושש מפני היזק ראיה, יבנה באופן שלא יוזק מזה שקדם ומזה שעתיד לבנות סמוך לו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל