האם יש מצווה להיות עד קידושין?

שאלה:

האם זה מצוה להיות עד ולחתום על הכתובה בטקס חופה וקידושין? תודה

תשובה:

שלום רב,

לא. אמנם יש מצוה דאורייתא להעיד כפי שכתוב בתורה "והוא עד או ראה או ידע ולא יגיד ונשא עוונו". ומוני המצוות מנו מצווה זו בתרי"ג (ראה חינוך מצווה קכב). אולם גדר המצווה הוא שיבוא להעיד בביה"ד ולא עדות קידושין שזה רק לתוקף העניין. אמנם בסוף קונטרס דינא דגרמי כתב הרמב"ן "היודע בעדות חברו ואינו מעיד לו פטור, וטעמא דמילתא שאף הוא אינו חייב להעיד לו אלא מדין גמילות חסדים שחייבה תורה להעיד, ואם לא רצה לקיים אותה מצוה אין מן הדין לחייבו ממון, ואם אינו רוצה לטרוח ולהצילו לזה אינו חייב, למה זה דומה למי שרואה כיסו של חברו אבד ואינו מצילו, או מי שאינו רוצה ליתן פרוטה משלו לעני, שאין בית דין מחייבין אותו בכך, אף כאן אין בית דין מחייבין אותו לשלם מביתו שלא חייבתו התורה בכך, אלא כשאר המצות היא זו ואינה בדין ממון". דהיינו שזה מוגדר כגמילות חסדים. מ"מ גדרי המצווה הם שהוא צריך לבוא לביה"ד להעיד מה שהוא יודע וזה לא שייך במעשה קידושין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם אין שום מצב בעולם היכי תימצי שעלול לגרור את עידי הקידושין לבוא להעיד בב"ד על מעשה הקידושין? זנות, הכחשה, קידושין שניים,

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל