האם שם יהודי שלא משתמשים בו עדיין בתוקף?

שאלה:

שלום,
אשה יהודיה בחו"ל קיבלה שם יהודי (מדובר בשם יחידי, כלומר נתנו לה רק שם יהודי אחד) אבל לא השתמשו בו (לא קראו לה בשם זה) זמן רב (חודש או יותר), אז האם שם זה עדיין בתוקף או שצריך לעשות משהוא כדי לתקן את המצב?
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב,

לא צריך לעשות דבר. השם עדיין בתוקף. קביעת עיקר השם תמיד נמדד על פי כמה פרמטרים. "שם עריסה" השם שניתן כאשר האדם נולד. "שינוי שם" כאשר מוסיפים או משנים את השם אבל רק אם זה נחשב לסיבה חזקה, כמו מחמת חולי וכד'. ובעיקר: איך שקוראים לה האנשים. ולכן, לא משנה איך קראו לה עד כה, אם יקראו לה מעתה את השם היהודי זה לכל הדעות ייחשב לשם העיקרי שלה

מקורות:

ראה שו"ע אבה"ע סי' קכט.

כותבין שם האיש והאשה בגט. ואם יש לאחד מהם שני שמות, כותבין שם שהם רגילים בו ויודעים בו ביותר, וכותבים: איש פלוני וכל שם שיש לו גרש אשה פלונית וכל שם שיש לה; ואם כתב חניכתו וחניכתה, כשר. הגה: וכל שכן אם כתב עקר השם לבד, דכשר, ולכן אין להקפיד על הכנויים כל כך. ויש אומרים דאין לכתב כל שום שיש לו, אלא אם יש לו שני שמות יכתב: פלוני דמתקרי פלוני (רבנו תם ובית יוסף בשם הרמב"ן והרשב"א), וכן נוהגין, ואין לשנות. ואפלו נכתב הגט אין לגרש בו, אף על פי שכתב: כל שם, עד שיכתב שני השמות (בקונטרס). לא כתב אלא שם האחד, אפלו הוא שם הטפל, וגרש בו, כשר (טור):

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על תשובה מהירה!
    יש לי עוד אחת בקשר לשם, אם אפשר.
    יש לילד שלי שתי שמות, (שמות שנתנו לו בברית): דוד יצחק, אבל בפועל כשפונים אליו, קוראים לו בעיקר רק בשם דוד, בלי יצחק. האם יש עם זה בעיה בקשר לשם שני שלו (שמעתי ממישהו שצריך לקרוא לילד עם שתי שמות גם בשם ראשון וגם בשני לפחות פעם אחת בחודש, האם זה נכון?)
    המון תודה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל