לתרומות לחץ כאן

מעלת עשרה ראשונים בבית הכנסת

שאלה:

הבא בן עשרה ראשונים לבית הכנסת האם תפלתו נשמעת?
מה המקור

תשובה:

אינני יודע התייחסות יותר לקבלת התפילה, אבל יש משהו אחר מדהים בענין זה:

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף מז עמוד ב

אמר רבי יהושע בן לוי: לעולם ישכים אדם לבית הכנסת כדי שיזכה וימנה עם עשרה הראשונים, שאפילו מאה באים אחריו – קבל עליו שכר כולם. שכר כולם – סלקא דעתך? אלא אימא: נותנין לו שכר כנגד כולם.

וגם דברים נפלאים מהבן איש חי:

"כדי שיזכה וימנה עם עשרה הראשונים. צריך להבין מי מונה אותם, והיכן נמנים. ונ"ל בס"ד עפ"י הידוע שכל מצוה שיעשה האדם למטה המלאך מכריז למעלה הבו יקר לפלוני, דעביד עובדא דא, כדי שהצדיקים ישמעו ויברכו אותו. ולהיפך בעבירות מכריזין על רשעים כדי שישמעו ויקללו אותם. לכן במצוה רבה כזאת ודאי עושין הכרזה כי אלו העשרה ראשונים על ידם תישרה שכינה, וא"כ בראשון יכריזו "הבו יקר לה'" שהיה ראשון מעשרה ראשונים, ועל השני יכריזו שהיה שני, וכן על השלישי, עד סוף העשרה כולם, וכיון שמכריזין על השני שהיה שני גם הראשון מתברך עמו, יען שאם לא הקדים זה להיות ראשון, איך היה זה נעשה שני, וכן על זה הדרך, נמצא הוא נמנה עם כולם, דהוי כאילו מזכירים אותו, ומונים אותו עמהם"

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. המקור לחיבור בין המימרא של הגמרא "לעולם ישכים אדם…" לבין הישמעות התפילה הוא ברמב"ם הלכות תפילה (ח א), אמנם הוא משמיט את הצורך להיות מעשרה ראשונים. וז"ל:
    **תפלת הציבור נשמעת תמיד** ואפילו היו בהן חוטאים אין הקדוש ברוך הוא מואס בתפלתן של רבים, לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור, ולא יתפלל ביחיד כל זמן שיכול להתפלל עם הציבור, **ולעולם ישכים אדם ויעריב לבית הכנסת** שאין תפלתו נשמעת בכל עת אלא בבית הכנסת, וכל מי שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו מתפלל בו עם הציבור נקרא שכן רע".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל