לתרומות לחץ כאן

נזקי שכן שלא דווח בזמנו המשך ב

שאלה:

סליחה שאני חוזר שוב. זה היה השאלה ששלחתי והתשובה:
אני משכיר דירה. לפני כ8 חדשים השוכרת הראתה לי בתקרה צבע שנקלף וברור שזה מחמת מין נזילה מהשכן למעלה. אך כיון שאמרה לי שזה לא מפריע לה לא עליתי ושתקתי. כעת זה נהיה יותר מכוער ואני רוצה לבקש מהשכן שיטפל בזה אלא שנודע לי שהוא מכר את דירתו ועכשיו זה מישהו אחר בעל הדירה ( נודע לי שהוא עשה שם שיפוץ מאוד גדול). השאלה אם אני עולה לשכן החדש האם אני חייב להגיד לו שהבעיה הייתה מלפני שקנה (אלא שאני לא אמרתי כלום) או איך עלי לפעול. תודה רבה חזקו ואמצו להגדיל תורה.
תשובה:
שלום וברכה,
חשוב להדגיש שקילופים בתקרה מנזילה של שכן, אין חובה על בעל הנזילה לתקן את התקרה של השכן, כיון שלא ידע מהנזילה ולא הייתה הזנחה מצידו. ולכן אין חובה לא על המוכר ולא על הקונה לתקן את התקרה כל עוד הקלקול נעשה טרם ידיעתם מהנזילה. [אם ידעו מהנזילה והזניחו יש אריכות דברים האם חייבים לתקן].
במקרים רבים בעל הנזילה יוותר ויתקן את הנזילה למרות שאינו חייב לתקן – לפנים משורת הדין, אבל במקרה דנן שהקלקול בתקרה לא נעשה בתקופתו אלא לפני שקנה את הדירה, אין אפשרות לחייב אותו אפילו לפנים משורת הדין.
שאלתי היא כך: הבנתי שלתקן את התקרה שלי הוא פטור לגמרי אבל לתקן את מקור הנזילה מהדירה שלו (שהוא קנה) או אולי המוכר (שהבעיה התחילה כשהדירה היתה שלו אלא שאני לא הודעתי) אין על אף אחד מהם חיוב? וכי אני חייב לתקן משהו שמקולקל בדירה שמעלי (בין אם זה צנרת או איטום) ?
אודה לכם על תשובה
תשובה:
שלום וברכה,
בתשובה שהזכרת דיברתי רק על תיקוני טיח בתקרה שלך. אבל תיקון הצינור ודאי מוטל על בעל הצינור – הדייר שקנה את הדירה. ומאחר והרכוש שלו מזיק אותך מוטל עליו לתקן. ואין הבדל אם הפיצוץ בצינור נעשה לפני הקנייה או אחר הקנייה, הקונה הדירה חייב לתקן את הצינור. אלא שאם הצינור היה תקול לפני קניית הדירה, יוכל הקונה לתבוע את המוכר על תיקון הצנרת. אבל כפליך הקונה חייב לתקן את הצינור.
שאלה שוב לאור הפסק
הבנתי .עכשיו למעשה אני חייב להגיד לשכן שקנה שהבעיה התחילה כמה חודשים לפני שהוא קנה. ואז הוא אולי יבקש מהמוכר. אך על הצד שיגיד לי אני אביא את הביטוח שלי האם אני חייב להגיד שאסור לו כי הקלקול היה לפני שהוא עשה את הביטוח?

תשובה:

שלום וברכה,

עליך להודיע לשכן שהצינור שלו תקול ועליו לתקנו. כמו כן עליך לציין שהפיצוץ בצינור התחיל לפני הקנייה, ועכשיו התחזק הפיצוץ. אתה לא חייב לומר לו שאסור לגבות מהביטוח, מאחר ויתכן והביטוח מסכים לשלם גם על נזק שהיה לפני כן. אתה צריך לומר לו שיברר מחברת הביטוח האם הוא זכאי לפיצוי מהביטוח.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל