לתרומות לחץ כאן

יחס עובד ומעביד בקבלן משנה

שאלה:

היום נכנס לשוק קבלני משנה, השאלה מי חייב לשלם לקבלן המשנה, הבעל הבית או הקבלן, ואם הקבלן חייב, אם ניתן לתבוע את בעל הבית אם הקבלן לא משלם?

תשובה:

שלום וברכה,

לקוח שהזמין קבלן ראשי לחתמו חוזה על בנייה. והקבלן הראשי מביא קבלני משנה עבור כל פעולה ופעולה, הקבלן משנה נקרא שכיר של הקבלן הראשי ולא שכיר של הלקוח. הלקוח שכר את הקבלן, וכל דו"ד, טענות, אחריות בנייה, ביטוחים ועוד… מוטלים על הקבלן הראשי, והקבלן הראשי הוא יצטרך לתבוע את הקבלני משנה. ואם הקבלן ראשי לא משלם לקבלני משנה את שכרם, אין על הלקוח חובת תשלום לקבלן משנה. 

אם הלקוח מעוניין לחסוך קבלן ראשי והוא שוכר את הקבלני משנה, במקרה כזה הוא המעביד של הקבלני מש, והוא חייב לשלם להם את כל שכרם.

בהצלחה. 

מקורות:

בשולחן ערוך חו"מ סימן רלב מצאנו חילוק בין בעה"ב ששלח שליח לשכור עבורו פועלים, שבמקרה כזה השליח אין לו התחייבות לשלם לפועלים, והוא רק ה'ידא אריכתא' של המעביד. ויש מקרים שהשליח אומר לפועלים 'שכרכם עלי' במקרה כזה השליח הוא המעביד של הפועלים, ועליו מוטל שכר הפועלים.

לפ"ז בלקוח ששכר קבלן, והקבלן שוכר קבלני משנה או פועלים שיעבדו, הקבלן הוא הפועל של הלקוח, ושאר הקבלנים והפועלים הם שכירים של הקבלן הראשי. הקבלן הראשי אינו שליח של הלקוח, אלא דינו כאומר לפועלים שכרכם עלי, ולכן השכר של הפועלים וכל דו"ד של הפועלים הינם מול הקבלן ראשי ולא מול הלקוח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם יש הבדל בין קבלן שמקבל תקציב על עבודת הקבלן המשנה פלוס עמלה של 15 אחוז?
    וגם הבעל הבית (בעל הדירה) מדבר עם הקבלן המשנה, איך לעשות את העבודה.

  2. אלה מי שכר את הקבלן משנה, לרוב הקבלן הוא השוכר של הקבלן משנה ולכן הוא נקרא המעביד של הקבלן משנה, ולמרות שבעה"ב אומר לקבלן משנה איך לעשות עדיין הקבלן הראשי הוא המעביד. אם הקבלן הראשי רק שליח להביא קבלן משנה, והוא לא אחראי כלל על עבודו, הבעה"ב הוא המעביד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל