לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חשש גזל בשקילת אריזת מוצר

שאלה:

לכת"ר שלום וברכה,
עד לפני חודשיים בערך הייתי שותף בעסק משפחתי -מעדניה.
בין היתר היו מוצרים שנמכרים לפי משקל ,כגון גבינות ,דגים וכיו"ב .
ממש עם פתיחת המעדניה נכנסה לקוחה שביקשה מוצר מסוים מעדן גבינה -שמגיע מהספק בקופסת פלסטיק והנוהל היה ששוקלים ללקוח כמות שמבקש שמים בקופסא קטנה ומורידים את משקל הקופסא 10 גר' 40 גר' וכו' כך שהיינו מקפידים לא לשקלל את האריזה במחיר .
אותה לקוחה ביקשה את כל הכמות של המוצר שהייתה באריזה המקורית כפי שהגיעה מהספק -בטעות אחד השותפים שקל לה את המוצר עם האריזה שכן לא ידע איך להוריד את משקל האריזה וכך היא גם חויבה בחשבון .
בדיעבד שקלתי את האריזה המקורים של הספק והסתבר שהיא שוקלת כ70 גר' אולי אף יותר כך שאני משער כי על האריזה בלבד אותה לקוחה שילמה בין 4 ש"ח ל7 ש"ח איני זוכר בדיוק מה העלות המדויקת של אותו מוצר .
כיום מסיבות אישיות איני שותף בעסק ובמהלך החודשים האחרונים אמרתי בליבי כי בהזדמנות אראה את אותה לקוחה שוב ואחזיר לה את אותם כמה שקלים ששילמה בגין האריזה .
אגב ,אותה לקוחה עובדת במתחם הקניות בו נמצא העסק בסופרמרקט סמוך.
שאלתי היא מה הדין במקרה שכזה האם חובה מעיקר הדין להוריד את משקל האריזה -לפי חוק יש חיוב אולם ראיתי בעלון הלכתי שאריזה המשפיעה על המשקל דרך בני אדם למחול על כך.
כמו"כ במידה ואיני יודע את הסכום במדויק ואחזיר לה נניח במקום 5 ש"ח 10 ש"ח -האם אין כאן חשש לריבית ?
וכן מה הדין אם חלילה לא אמצא את אותה לקוחה מסיבות שונות האם יש כאן גזל ממש שאני אחראי לו בתור אחד מהבעלים הקודמים של העסק ?
אודה לכבוד תורתכם על תשובה
איחולי כל טוב וברכה עד בלי די

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה אריזה שמשפיעה על המחיר אם זה מדובר במחיר פעוט שאין דרך להקפיד – יש להקל. אלא שבמקרה שלך האריזה נמדדה ב4-7 ש"ח, ומכיון שזה מחיר משמעותי והדרך להקפיד – אסור. כמו כן אם יש חוק שלא לצרף את האריזה למשקל [לא ידעתי], והחוק ידוע ומקובל, א"כ דרך בני אדם להקפיד וגם לפי הלכה יהיה אסור.

לא שייך איסור ריבית באונאת ממון, גזל או נזק. ולכן מותר לך להחזיר ללקוחה יותר ממה שגבו ממנה. גם בהלוואה אם מחזיר תוספת בגלל ספק על סכום ההלוואה אין איסור ריבית.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל