החזרת לח לפלטה בשבת

שאלה:

הובא שהגרע"י חשש ע״פ השע ע״פ ר״י שלא לערות מים רותחים לסיר שמא יאבדו רתיחתם ויתבשלו בסיר. האם חוששים כנל גם בהחזרת מרק לפלטה, שמא איבד כח רתיחתו בזמן ההורדה (מסברא, אם חששנו כאשר מערים מים בחום יד סולדת מכלי לכלי ללא שיהוי נוסף,שמא יצטננו, ק״ו לחשוש כאשר יש שיהוי של המרק מחוץ לפלטה [ואעפ שלא מערים לכלי אחר])? תודה רבה

תשובה:

הנושא אינו שמא איבד רתיחתו, אלא שמרן הגר"ע יוסף חשש לדברי רבינו יונה שהביא השו"ע בסי' שיח, שסבר שכלי שני נחשב צונן, לכן כאשר אתה מעביר מים לכלי שני, אף שהמים חמים יש להם דין של צונן שיש בו בישול אחר בישול. ממילא בכלי ראשון אין חשש כזה, וכל עוד היד סולדת בו ונתקיימו בו דיני חזרה – מותר.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום עליכם, ראה רנג,ד ומשנב שם סק פד. שהחשש שמא איבד רתיחתו, ושוב אני שואל מה ההבדל בין הנל לבין החזרת לח לפלטה שגם שם לכאור יש לחוש שמא איבד רתיחתו. תודה

  2. תודה. נעזוב רגע את הגרעי. בשע רנג, ד אסר להעביר לח יד״ס לכלי ראשון שיש בו לח יד״ס, וכמבואר במשנב שם, שמא האחד לא יהיה יד״ס. מדוע אכ לא חוששים שהתבשיל ירד מיד״ס עד ההחזרה
    שוב תודה

  3. כבוד אשמח לנסות לענות ברשות כבודו, באמת אתה צודק אחד מדיני החזרה הוא שהתבשיל יהיה יד סולדת בו ואם ירד מחום זה באמת אסור להחזיר ולגבי מה ששאל השואל החומרא של ר"י (ראיתי מקצת העם) שאותה פסק המחבר היא שאפילו לא ירד מחום שהיד סולדת בו בוודאות אסור מכיוון שעצם ההחזרה "תבשל" את יכולת התבשיל לבשל וממילא כל עירוי לכלי אחר כבר אסר את ההחזרה שהרי אין עירוי מכלי ראשון מבשל כמו כלי ראשון

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל