שכיח הזיקא בחולי קורונה

שאלה:

מה הקריטריונים להגדיר מצב כ"שכיח הזיקא" ?
אחוזים? כמה?
רוב?
מוסכמה חברתית?
האם הקורונה זה שכיח הזיקא?
אשמח אם הרב יפרט ויכתוב בנוסף לתשובתו גם מקורות שאוכל לעיין בסוגייה בעצמי. תודה לרב.

תשובה:

שלום וברכה,

נחלקו הראשונים בחילוק בין גרמא לגרמי. דעת הריצב"א (תוס ב"ב כב, ב ד"ה זאת אומרת) שאם הדבר פרוץ ושכיח שיזיק במקרים אלו, קנסו חכמים שישלם. אבל אין הדבר מצוי שיזיק אין לא חייבו חכמים לשלם. ושכיח הזיקא פירוש שהנזק מצוי. דעה זו הביא הרמ"א (סימן שפו סעיף ג) "י"א דבכל גרמא בנזקין, אם הוא דבר שכיח ורגיל, חייב לשלם משום קנס (תוס' פרק לא יחפור בשם ריצב"א)". וראה עוד סמ"ע סימן שפו ס"ק א.

יש שביארו שברי הזיקא, שההיזק ודאי יגיע אבל אינו ישירות מידי האדם אלא בגרמתו, אולם כיון שודאי יהיה נזק דינו כגרמי. 

הנושא אינו רוב או מסוכמה, אלא לפי הריצב"א הנושא האם הוא אנשים עוסקים בזה ומצוי הנזק. ושאר ראשונים אם ברור שיגיע נזק או לא. 

בקורונה החולי לא ברור שיגיע נזק כיון שלא ברור שידביק, אלא שאם זה מזיק בידיים לא צריך שיהיה ברי הזיקא. ואם זה לא נחשב מזיק בידיים אז צריך שיהיה נחשב לברי הזיקא. 

בנושא של קורונה כל שאלה היא לגופו האם יחשב מזיק בידיים או גרמא, ואז יצטרכו לדון האם זה ברי הזיקא.

בהצלחה רבה 

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל