לתרומות לחץ כאן

לגבות שכר מפציינט שמאחר

שאלה:

שלום
אני נותן שירות לפי שעות. היינו אני קובע פגישה עם אנשים והם משלמים לי סך לכל שעה.
מה קורה כאשר בן אדם מאחר בשעה או פחות. האם אני יכול לגבות לו על השעה הזו. או האם כפועל בטל. והאם זה משנה אם הייתי יכול לקבוע פגישה אחרת או לא?
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

אין לחייב פציינט שמאחר על שעת האיחור. במקרה שהאיחור של הפציינט גרם להפסד של לקוח אחר, מותר לדרוש מהפציינט שכר עבור האיחור. אולם לרוב הלקוח ידחה לשעה מאוחרת ולכן אין כאן הפסד ממון, ולא יוכל לחייב את הפציינט שאיחר.

במקרה שמתנה בשעת הזמנת השרות שאיחור יהיה על חשבון הלקוח, מותר לגבות שכר עבור שמן האיחור.

בהצלחה. 

מקורות:

הדין של פועל בטל נאמר רק במקרה שהפועל התחיל במלאכה וחזר בו בעל הבית. או שהפועל הפסיד יום עבודה מחמת ההזמנה של בעל הבית. [שו"ע חו"מ ריש סימן שלג]. אבל אם לא התחיל במלאכה וחזר בו בעל הבית, אין חובת תשלומים לפועל. וכ"ש אם איחר הבעה"ב [במקרה דנן הפציינט הוא נחשב לבעל הבית], שאין חובת תשלומים עבור האיחור. אולם אם הביטול גרם הפסד לפועל יום עבודה במקום אחר, חייב בעל הבית לשלם על ביטול ההזמנה. ואדם שנותן שרות ללקוחות, ולקוח אחד מאחר, לא מפסיד לקוח אחר, אלא הם מתאחרים בזמן, ולכן אין לחייב על כך. אולם אם הפסיד לקוח אחר בגלל האיחור חייב הלקוח שאיחר כדין בעה"ב שחזר בו והפסיד יום עבודה לפועל.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כאשר מדובר ברופא – אכן אין הפסד.
    אבל אני יועץ, וגובה כסף לפי שעות, אני מתכנן את היום שלי וקובע פגישות. אם קבעתי לבן אדם אחד אני לא יכול לקבוע לאדם אחר.
    ואם בן אדם הזמין שעתיים, ובסוף בא לשעה אחת, הרי שלאותה שעה אני לא יכול לגבות כסף

  2. יועץ שמקבל את כל הלקוחות, נמצא שלא הפסיד ליועץ קליינטים, ולכן לא ניתן לגבות ממנו בגין האיחור. אבל אם הפסיד לקוחות אחרים בגלל האיחור, מותר לו לגבות ממנו שכר.
    קבע עם יועץ שעתיים של ייעוץ והגיע בשעת איחור והיועץ ישב איתו שעה אחת, חייב הלקוח לשלם עבור שעתיים. אבל היועץ השלים את השעתיים של ייעוץ לא יוכל לגבות ממנו על שעת איחור פלוס שעתיים של ייעוץ – דהיינו שלוש שעות.

  3. נכון שצריך לשלם כפועל בטל. אבל פועל שיושב במשרד בטל, הגובה של פועל בטל הוא כגובה תשלום של פועל שעובד, כיון שהיועץ יושב בחדר וממתין לטפל ומעדיף לעבוד ולקבל את השכר, ואין לו הנאה לשבת במשרד בטל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל