לתרומות לחץ כאן

הטעייה בקנייה

שאלה:

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול:
ביום שישי קניתי בחנות הקבועה שלי איפור כלשהו. אינני נוהגת להתאפר זולת קרם כלשהו מ 2 סוגים שאני נוהגת לקנות בחנות זו מס' פעמים בשנה. עלי לציין שמדובר בתכשיר שעולה כמה מאות שקלים וזה בהחלט לא זול לי. ביקשתי מהמוכרת את 2 סוגי הקרם והדגשתי שאני משתמשת בתכשיר הבהיר ביותר. הקרם הראשון שהביאה לי מספרו היה שונה מהרגיל והיא אמרה לי שזה אותו דבר רק שהם שינו את המספרים. את התכשיר השני לא בדקתי כי לצערי סמכתי עליה שגם פה תביא לי את הבהיר ביותר. בבית פתחתי והשתמשתי וראיתי שמדובר בהפרשי גוון משמעותיים ביותר במיוחד לגבי התכשיר השני. אם את הראשון אני עוד איך שהוא מוכנה לקבל השני אינו מתאים לי לחלוטין. אני מנסה ללמד זכות שאולי טעתה ולא שמה לב אבל גם עולה לי בראש שהיא הרי יודעת שמדובר בקונה "נבעך" שלא מתאפרת כלל ולא תעשה מהומות . השאלה: לצערי כבר פתחתי והשתמשתי. היא כבר לא תוכל למכור את הקרמים. האם מותר לי בכל אופן לדרוש את כספי בחזרה בטענה של מקח טעות או שעלי לשתוק ולא לעשות כלום .
מה הרב חושב?
תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה,

היות וקיבלת צבע שונה ממה שהזמנת, נחשב למקח טעות וניתן לבטל את המקח. אולם אם היה ניתן להבחין בשינוי הצבע כשפתח את התכשיר, לא ניתן לבטל את המקח אחרי שהשתמש. אבל אם לא ניתן להבחין בטעות רק אחרי שימוש, באפשרותך לבטל את המקח ולדרוש החזר כספי גם אחרי שהשתמש בתכשיר.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן שלג סעיף א ששני מינים דינו כמום במקח ובמקח בטל. כמו כן אם ניתן להבחין בטעות לפני השימוש השימוש נחשב לויתור על הטעות ולא ניתן לבטל כמבואר בשו"ע סימן רלב סעיף ג. 

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ניתן היה לראות מהציור על השפופרת שהגוון אינו נכון אך לא האמנתי שתתן לי גוון כזה ולכן ניסיתי.
    מותר לי לפחות ללכת לשם ולהגיד לה שטעתה ואם תרצה מעצמה להחזיר את הכסף, בסדר ואם לא, אוותר??

  2. אם המוכרת אמרה בפירוש שהצבע בהיר ולכן הלקוח לא סמך על הגוון שמודפס על האריזה, נחשב למקח טעות.
    בכל מקרה מותר לחזור למוכר ולהגיד לה שהיא הטעתה את הלקוח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל