שימוש בנייר צץ רץ בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרבנים החשובים.

במהלך השבת התקשתי בעניין השימוש בנייר צץרץ לניגוב ידיים.
בעת שליפת הנייר הראשון מהמתקן הרי הוא הופך להיות טופח על מנת להטפיח, וההוכחה שאין במציאות שאדם יכול לנגב ידיו עם נייר אחד ( על כל פנים בחברות הפשוטות) ותמיד מושכים מהמתקן כמה ניירות יחד לצורך ניגוב מועיל.
ולכאורה הוי פסיק רישא דניחא ליה שהרי מרוצה מספיגת המים בניר,והשאלה היא איך מותר לגעת בנייר האי סוחט תוך כדי ניגוב.

בברכה והערכה

תשובה:

שלום וברכה

ספיגת מים בנייר אינה איסור, אלא סחיטתו לחוץ, כך שזה ודאי לא ניחא ליה, אדרבה הוא רוצה שיספג. ובנוגע לנגיעה, כיון שזה לא בהכרח פסיק רישא שיסחט ומלבד זאת, מה שנסחט גם הולך לאיבוד, אין כל חשש. השאלה שתמיד יש בענין זה, הוא מדוע לא קיים החשש שנאמר בבגדים שאסור להספיגם מים שמא יבוא לסחוט, ובזה התשובה שבנייר חד פעמי אין חשש כזה.

אני מעתיק לך מתשובה אחרת שכתבנו בענין זה:

אם נשפכו מעט מים, מותר לנגב כביום חול, ובלבד שיזהרו שלא לסחוט את המגבת.

אך אם נשפכו מים מרובים, אסור לנגבם שמא יסחוט את המגבת, אך מותר להניח את המגבת על המים שיכנסו בה מאליהם, ואחר כך להרימה מבלי לסחוט את המים שבה. במה דברים אמורים, במגבת ישנה המיועדת לספיגת נוזלים, שאין חשש שיבוא לסוחטה. אבל מגבת המיועדת לניגוב ידים או גוף, יש חשש שיבוא לסוחטה וכמו כן אסור הדבר משום שנעשית מוקצה והרי הוא מבטל כלי מהיכנו.

מקורות:

שולחן ערוך סימן ש"א סעיף מ"ו, מ"ב סי' ש"ב ס"ק מ"ז וס', וסי' ש"א ס"ק קע"ב, ושמירת שבת כהלכתה פרק כ"ג ס"ז.

ור' בארחות שבת פרק י"ג הערה קי"א שמגבות המיועדות לניגוב הידים אין להניחם על הרצפה שיספגו מים שנשפכו כיון שזה ביטול כלי מהיכנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל