לתרומות לחץ כאן

האם יש הבדל בין שלושה עדים לשני עדים

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים,
רציתי לדעת הרי בפסוק כתוב: ״עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ שְׁלֹשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת, לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד״…
אם שני עדים מספיקים, למה צריך שלושה ? או באיזה מקרים משתמשים בשניים ובאיזה בשלושה ?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

בתורה אין הבדל בין שני עדים לשלושה עדים. אם כן מדוע כתבה תורה או שלושה עדים? שאלה זו שאלה המשנה, ומביאה ארבעה תירוצים. 1. כמו ששלושה יכולים להזים שניים, כך שניים יכולים להזים את השלושה – ולא אומרים שמאמינים לשלושה יותר מאשר לשניים. 2. כמו ששניים לא נהרגים עד שיוזמו שני העידם, כמו כן שלושה צריך ששלושתם יוזמו, ואם הוזמו רק שניים מתוך שלושה לא נהרגים. 3. הפסוק בא ללמדנו שהנטפל לעדות שקר נדון כמותם, ולא אומרים שגם בלעדיו הייתה העדות קיימת. 4. כמו בשני עדים אם אחד מהם קרוב או פסול בטלה העדות, כמו כן שלושה אם אחד מהם קרוב או פסול כל העדות בטילה, ולא אומרים שהעדות תתקיים בשני העדים הכשרים.

בהצלחה.

מקורות:

מסכת מכות דף ה עמוד ב

על פי שנים עדים או שלשה עדים יומת המת – אם מתקיימת העדות בשנים, למה פרט הכתוב בשלשה? אלא להקיש (שלשה לשנים), +מסורת הש"ס: [שנים לשלשה]+ מה שלשה מזימין את השנים, אף השנים יזומו את הג'; ומנין אפי' מאה? ת"ל: עדים. ר' שמעון אומר: מה שנים אינן נהרגין עד שיהיו שניהם זוממין, אף שלשה אינן נהרגין עד שיהיו שלשתן זוממין; ומנין אפי' מאה? ת"ל: עדים. רבי עקיבא אומר: לא בא השלישי להקל אלא להחמיר עליו ולעשות דינו כיוצא באלו; ואם כן ענש הכתוב לנטפל לעוברי עבירה כעוברי עבירה, על אחת כמה וכמה ישלם שכר לנטפל לעושי מצוה כעושי מצוה. ומה שנים, נמצא אחד מהן קרוב או פסול – עדותן בטלה, אף שלשה, נמצא אחד מהן קרוב או פסול – עדותן בטלה; מנין אפי' מאה? ת"ל: עדים. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל