לתרומות לחץ כאן

סעודה המפסקת

שאלה:

מתי עדיף לאכול הסעודה המפסקת לפני או אחרי תפלת מנחה ? האם הגון הוא לאכול סעודה רגילה עם הרבה תבשילים עד סמוך לתחילת הצום, ורק אחר כך לאכול סעודה המפסקת בתבשיל אחד ? תודה.

תשובה:

נהגו להתפלל קודם מנחה. אכן כך הובא בהלכה לעשות, לאכול סעודה משביעה קודם, ואחר כך להפסיק איזה שעה, ואז לאכול סעודה מפסקת בביצה ואפר וכו' ככל מנהגי סעודה מפסקת. ראה משנה ברורה סי' תקנב.

מקורות:

סעיף ו

מי שאפשר לו, לא יאכל בסעודה המפסקת אלא פת חריבה במלח וקיתון של מים.

הגה: ויש מחמירים לטבל אחר אכילה פת באפר ולאכלו, על שם (איכה ג, טז) "ויגרס בחצץ" וגו':

(טו) חריבה – ומכל מקום אל ימעט בשיעור אכילתו, אלא יעשה באופן שיוכל לסבול התענית, וכן בשתיית המים:

(טז) באפר – ואומר: זהו סעודת תשעה באב:

סעיף ז

נהגו לישב על גבי קרקע בסעודה המפסקת. (ואין צריך לחלוץ מנעליו) (הגהות מיימוני ורמב"ם פ"ז וב"י):

(יז) על גבי קרקע – כדי שתהא הסעודה שפלה. ובמקום שמנהגן לאכול בהסיבה, היה ההיכר אם היו אוכלין עתה שלא בהסיבה. ולדידן, שכל השנה אוכלין שלא בהסיבה, אין ניכר השפלות אלא בזה. ומכל מקום, אם הוא אדם חלוש, יוכל להניח כר תחתיו:

(יח) ואין צריך לחלוץ – דאין אבילות נוהג עד הלילה. ומטעם זה מותר לישב אחר הסעודה על הספסל:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל