שאלה:
האם מותר ללמוד על נושאים שאני חפץ להשתלם בהם בת"ב [שהרי לעסוק במלאכה מותר, כמו כן יהיה מותר ללמוד על עסק זה, וכיו"ב].
תשובה:
ככלל לפני חצות היום אסןר לגמרי להסיח דעת מאבלות, ואחרי חצות היום כתב הרמ"א שנהגו להחמיר לעשות רק מלאכות שאין בהן שיהוי כל כך.
התשובה כתובה לא כדת. נכון שאסור להסיח דעת אבל מותר לעסוק במלאכה [מלבד הנוהגים להחמיר], ואם מותר לעסוק במלאכה בלא להסיח דעת, גם ללמוד נושאים השייכים לה יהיה מותר – ובלא להסיח דעת.
לאחר חצות כתב הרמ"א שאין שום מנהג לא לעשות בו מלאכה.
וגם הנוהגים שלא לעשות מלאכה, כאשר זה דבר האבד מותר, כמפורש בשו"ע, וכמו שבהלכות חוה"מ מצאנו שאיבוד זמן [- לגבי לימוד תורה] נחשב דבר האבד כך זה יחשב כך.
הרמ"א מעיד שהמנהג לעסוק רק במלאכה שאין בה שיהוי זמן. לפי דבריך אין דבר שהוא לא דבר האבד בחול המועד… ודאי שאין לתת לזה פירוש כל כך גורף.. מה שהזכרת הוא משהו יחודי ללימוד תורה שאנחנו מחוייבים בו בכל עת, וממילא לא ניתן להשלימו.
הרמ"א כותב שחומרא זו היא רק עד חצות, וראוי לציין זאת בתשובה לשואל.
חרי חצות רק אם אין שיהוי רב כך כתב הרמ"א
השאר תגובה