לתרומות לחץ כאן

קבלה בזמנינו

שאלה:

שלום רציתי לדעת האם בעל הסולם הקדוש אמר את הדבר הבא (שמח אני שנבראתי בדור כזה שכבר מותר לפרסם את חכמת האמת) ואם כן. האם זה כולל ילדים ?

תשובה:

ודאי שלא! רק מי שמילא כרסו בש"ס ופוסקים, כלומר שהוא תלמיד חכם שמורגל בחשיבה מופשטת, מסוגל להבין את הדברים נכון, ולא יגיע חלילה להגשמה ולהבנה רדודה ומוטעית. יש ללמוד מרב בקי ותלמיד חכם, ורק מי שכבר מוכן לכך, ולא לערב שום מיסטיקה בענין זה, רק ללמוד תורה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. למען האמת, צריך לענות לשאלת השואל, שאכן כך כתב מוהרי"ל אשלג בעל הסולם זצ"ל, וזה לשונו, “שמח אני שנבראתי בדור כזה, שכבר מותר לפרסם את חכמת האמת. ואם תשאלוני מאין אני יודע שמותר הוא? אשיב לכם, משום שניתן לי רשות לגלות, כלומר, שעד עתה לא נגלו לשום חכם, אותם הדרכים שאפשר לעסוק עמהם בפרהסיא בפני כל עם ועדה, ולהסביר כל מלה ומלה על אופנה, כי גם אנכי נשבעתי לרבי, שלא לגלות, כמו כל התלמידים שקדמוני. אבל שבועה זו, ואיסור זה, אינם חלים זולת על אותם הדרכים הנמסרים בעל פה, מדור דור, עד הנביאים ומעלה, כי הדרכים האלו, אם היו מתגלים להמון העם, היו מביאים הפסד רב, מטעמים הכמוסים לנו. אמנם אותו הדרך, אשר אני עוסק בספרי הוא דרך המותר, ואדרבה נצטויתי מפי רבי להרחיבו כמה שאפשר לי, ומכונה אצלינו דרך התלבשות הדברים. ועיין במאמרי רשב”י, שלדרך הזה מכנה נתינת רשות. וזהו שהעניק לי ה’ במידה שלמה, אשר מקובל אצלינו, שזה אינו תלוי בגאוניות של החכם עצמו, אלא במצב הדור, על דרך שאמרו ז”ל “ראוי היה שמואל הקטן וכו’ אלא שאין דורו זכאי לכך”, ועל כן אמרתי שכל זכייתי בדרך גילוי החכמה, הוא מסיבת הדור שלי” (הרב יהודה אשלג – “בעל הסולם”, “תורת הקבלה ומהותה”).
    אכן, ודאי שאין כאן משא ומתן עבור ילדים, שגם לדעתו של בעל הסולם, צריך להבין את חכמה זו, ולא סתם לפטפט בה, ואין שום מטרה לילד ללמוד זאת. כל הנושא הוא עבור אנשים שיועיל להם חכמה זו, וזה כולל גם אנשים שלא מילאו כריסם בש"ס ופוסקים אלא 'לכל עם ועדה' כלשונו של בעל הסולם זצ"ל. כמובן זו דעתו היחידה של בעל הסולם. אבל אין ענין לבטל דעה זו ולהחשיבה כמי שאינה.

  2. נכון אבל הוא עדיין לא אמר שאסור לילד ללמוד אלה זה היה רק עדיפות. כי אם הוא מתכוון ללמוד את זה יסודי. מרב יראה שמים

  3. אני אומר שלימוד קבלה מצריך חשיבה מופשטת מאוד עמוקה ורחבה, ומי שאין לו את זה טועה בעיקרי אמונה במקרה הגרוע ומדבר שטויות במקרה הטוב, ושני הדברים האלו לא מתאימים ליהודי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל