לתרומות לחץ כאן

מאבטח שמאחר לעבודה האם שכאי לשכר מלא

שאלה:

שלום וברכה.
אני עובד באבטחה במקום שקט בסך הכל, וכמעט כל יום יוצא בגלל סיבה מסויימת שאני מאחר לעבודה בעשר דקות רבע שעה, רוב מוחלט של הזמן אני יושב ועוסק בעיסוקים פרטיים שלי כי אין פשוט צורך שאעשה משהו אחר, וגם שאני מאחר זה לא משנה אם הייתי או לא. התפקיד שלי זה רק אם חלילה יש מקרה של אלימות או משהו בסגנון לבוא ולעשות סדר ותודה לאל זה כמעט ולא קורה ורוב הזמן אני בעיסוקים שלי. ביומן אני לא מציין את האיחור מהסיבה שלא יבואו אליי בטענות על כך ואני די בטוח שגם אם אגיד למפקח הוא יגיד שזה לא נורא כי בזמני האיחור אף פעם לא היה צורך אמיתי בי. השאלה שלי האם אני צריך בכל זאת לראות איך להחזיר את זמני האיחורים האלה? או שבגלל שבכל מקרה בזמנים של האיחורים לא היה צורך בי ובעצם לא היה משנה אם אני נמצא או לא, אז גם אין עניין להחזיר?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

עליך להחזיר את האיחורים, או לבקש מחילה מהמנהל שלך על האיחורים שהיו בעבר.

בהצלחה.

מקורות:

בשומר שכר שקיבל לשמור תמורת שכר, ופשע ולא שמר, אבל לא אירע כל נזק לפיקדון, האם זכאי לקבל שכר. ספק זה מצאנו בחידושי רע"א [המהדורה החדשה] שהסתפק בזה, ומקור הספק האם השכר של השומר שכר הוא על פעולת השמירה – ולפ"ז אם לא שמר לא מגיע לו שכרו. או שהשכר הוא על האחריות שקיבל על עצמו, שאם יאבד או יגנב יתחייב בתשלום – ולפ"ז אם לא שמר מגיע לו שכר על עצם קבלת האחריות.

וכעין זה הסתפק בשו"ת מהרי"ל דיסקין (קו"א סימן רמט) בנגנב מהשומר שכר וצריך לשלם, האם מקבל שכר על השמירה. והספק הוא כנ"ל, אם השכר על שהמירה, הרי לא שמר. ואם השכר על האחריות, יש לשלם לו את שכרו כיון שקיבל אחריות.

ובספק הנ"ל נחלקו הקצות והחזו"א. הקצוה"ח סימן רכז ס"ק יא כתב בפשיטות בשומר שלא שמר מפסיד את שכרו, למרות שמתחייב לשלם. אולם החזו"א ב"ק סימן ז ס"ק יח דחה את דבריו וכתב ששומר שר שמתחייב לשלם חייבים לשלם אם לא שמר, כיון שקיבל אחריות ומשלם.

לכאורה בשומר אבטחה שלא שמר ולא אירע דבר היה אפשר לתלות במחלוקת הנ"ל בשומר שלא שמר ולא אירע אסון. אולם זה אינו דומה, שבשומר מתחייב לשמור ומתחייב לשלם אם לא ישמור, ודנו הפוסקים על מה חיוב השכר האם על השמירה או על קבלת האחריות. אבל בשומר אבטחה לא מתחייב אחריות על האסונות שיהיו [למרות שיענש, אבל זה רק בתורת עונש], והתשלום הוא על העבודה, ואם לא עבד לא מגיע לו שכר. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל