לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

טבילה במים חמים בשבת

האם מותר לחמם את מי המקווה במערכת אוטומטית (בוילר שמחמם במערכת סגורה רדיאטור, על שעון שבת, עובד כך במשך כל ימי השבוע) בשבת, ולטבול בהם בשבת?
מקווה גברים שטובלים כל יום.

תשובה:

שלום רב.

מותר לחמם במערכת אוטומטית מים באמצעות שעון שבת, אך יהיה מותר לטבול בהם רק אם חום המים יהיה נמוך מ38 מעלות. ויש מקילים לטבול טבילה קצרה גם במים שמעבר לחום זה כשיש צורך הלכתי בטבילה זו. יש לציין כי יש להיזהר שלא לסחוט השערות לאחר הטבילה.

מקורות:

מים בחום פחות מ38 מעלות נחשבים פושרים ובזה אין גזירת רחיצה, כמו שכתב האגרות משה או"ח חלק ד' סוף סי' ע"ד ויש אומרים שב36.5 מעלות נחשב לפושרים, ומעבר לכך לחמים ראה בארחות שבת פרק כ"א הערה ח' וט'.

יש לציין כי דעת הגרש"ז אוירבך זצ"ל היא שמים שמתחממים באמצעות שעון שבת דינם כמים שהוחמו מערב שבת ומותר לרחוץ בהם אבר אבר, כך הביא בשמירת שבת כהלכתה פרק י"ד הערה י"ז.

ולעצם דין טבילה במקווה בשבת דעת המשנה ברורה בביאור הלכה סי' שכ"ו סעיף ח' שאין לטבול רק משום תוספת קדושה מכמה טעמים.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. עיינתי באגרות משה ולא ראיתי שציין טמפרטורה אלא כתב שיעור החום דמים חמין שאסור לרחוץ הוא אף חום קטן דהא אף בחול אין רוחצין בחום גדול. ואם הוא פחות ממדת החום שדרך סתם בנ"א לרחוץ בחול יש להתיר ,ואף אם אחד יכול לסבול יותר חום אסור דבטלה דעתו..

    ועוד כותב גם לטבול לקרי ולתוספת קדושה שנוהגין להקל בשבת בצוננין אסור בחמין ואף שנמצאין כמה אנשים דטובלין במים חמין אין זה כהוגן ..

    ועוד יוקשה לי עוד מכך שהרב הוא לא בעד שעוני שבת כידוע ..

  2. אכן לא כתב להדיא חום זה, אך כיון שכתב שהשיעור הוא פחות ממה שדרך סתם בני אדם לרחוץ בחול, נקטו להתיר בשיעור 38 מעלות, כיון שבדרך כלל אדם רגיל מתרחץ בחום גבוה מזה בחול. ושאסור לרחוץ בחמין הבאנו גם כן בתשובה.

  3. יישר כח.
    לגבי טמפ' של חום פושרין.
    כתוב ברמ"א יו"ד סי' קפח שאינו חם יותר מחום הרוק.
    וכן מופיע בשו"ע שם שיעור של חום מי נהרות בקיץ.
    מדדתי את חום הרוק אחר שיוצא מהפה, שיעורו נע בין 26 -33 מע'.
    כשהוא בתוך הפה שיעורו הוא 34 מע'. [אם המד לא נוגע בבשר אלא ברוק].
    חום מי הנהרות: הכנרת בשיא הקיץ עומדת על 28 מע', ונהר פרת שבעירק עומד על 31 מע'.
    אשמח לדעת כיצד הגעתם למידה של 36-38 מע'.
    תודה רבה!

  4. הרעיון כאן, הוא שלא גזרו גזרת מרחצאות בחום שלא נוח לאנשים להתרחץ בו, ומשום שהוא כחום הגוף או פחות ממנו, ואין לזה קשר עם ההגדרה של פושרים לענין בדיקת קרטין שהזכרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל