לתרומות לחץ כאן

תצפית שמש ביום תשעה באב.

שאלה:

אני חובב אסטרונומיה ויש לי מכשיר מיוחד לתצפית בשמש ואני צופה בתקופת הקיץ בדרך כלל יום יום. לפני הרבה שנים שאלתי את השאלה אם, מותר לי לראות במכשיר את השמש, בתשעה באב. ולמיטב זיכרוני התשובה היתה רק אחרי חצות היום. רציתי לברר ליתר ביטחון אם זכרתי נכון, ואם מותר לראות במכשיר את השמש אחרי חצות היום, של תשעה באב. בתודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

נכון הדבר שלאחר חצות היום יותר יש להקל בעניני היסח הדעת בדברים קצרים שאינם היסח הדעת גמור, אבל ודאי שהדבר הזה אינו מתאים לתוכנו של היום, וכל דבר שאינו צורך ממש כמו הכנת המאכלים או צרכי פרנסה וכדומה, אינו מתאים בתשעה באב. ביום זה אנחנו לומדים וקוראים על החורבן ועל הגלויות והצרות השונות שנעשו לישראל, ומנסים להכנס לאוירה ולשאיפה והרצון והכמיהה לגאולה.

שנזכה לראות בנחמת ציון וירושלים.

הצטרף לדיון

15 תגובות

  1. לפי כך האם מותר או אסור לראות את השמש במכשיר, בתשעה באב. כלומר מצד אחד יש להקל במשהו קצר, ולראות את השמש במכשיר אני יכול להסתפק בכמה דקות, ובימים רגילים אני רואה גם שעה ואפילו יותר, יש גם כתם, על השמש ואני עוקב ומצלם אותו כל יום. חוץ מבשבת כמובן. אז צפיה בשמש רק לדקות ספורות וצילומים שיקחו בערך דקה או שתיים, זה נחשב להסך דעת? כלומר בעיקרון זה לא יום של צפיה לשם הנאה. אם זו צפיה לדקות ספורות וצילומים גם של משהו כמו דקה או שתיים. האם זה, מותר או אסור. במילים אחרות האם יש איסור חד משמעי בצפיה לדקות ספורות בשמש, וצילומים של דקה או שתיים גם אחרי חצות היום.?

  2. אז אני יכול לכוון בדעתי להחשיב את הצילום לסוג של לימוד, כי הוא זז מיום ליום, עד ששוקע.

    כמו שהשמש זורחת במזרח, ובממוצע היא 12 שעות בשמים, עד ששוקעת במערב, עם השמש אנו רואים כתם שזורח בצד אחד, וכעבור שבועיים שוקע בצד שני.

    באופן שאתייחס לזה בתור סוג של לימוד, האם זה, מותר.?

  3. זה מעקב שגיליתי בשנה או השנתיים האחרונות, שעקבתי אחרי הכתמים, בכל פעם שהיו כתמים, הייתי מצלם אותם, ובלי קשר למעקב, הייתי מצלם אותם, ומראה אותם בווצאפ ובפיסבוק. אחרי שגיליתי שכתם כזה זורח ושוקע כעבור 14 ימים, בעצם יש לי תיעוד יומיומי של המהלך מהזריחה ועד השקיעה שלו. כלומר תיעוד של לימוד. ולא לימוד שקשור במישרין לצילום. אם לצורך לימוד מותר לצלם, אז תיעוד ללימוד באם אכוון לזה במחשבה, מותר, או היות ואין קשר ישיר ללימוד, אז אסור.?

  4. אינני יודע מה הטעם בזה ואולי זה תופעה מפורסמת, ואינני יודע אם מישהו מעוניין בלימוד הזה, אבל נראה שאם לא מדפיסים את הצילום אלא הכל רק במחשב יש להקל יותר, האיסור בעיקרו הוא בציור או תמונה על דף ולא במחשב שהכל רק אותות חשמליים.

  5. אצלי זה רק בטלפון הנייד, ולכל היותר במחשב, באם אני שולח בווצאפ ובפיסבוק. אני לא מדפיס אותם אף פעם.

  6. והתופעה הזאת עם בכתמים היא נפוצה, ובתקופה האחרונה היא יותר נדירה. ויש חובבים שמצלמים ועוקבים אחרי זה.

  7. ועוד משהו. לפי מה שכתבת שיש להקל באם זה במחשב על פני ציור או צילום על דף. כי במחשב זה אותות חשמליים שבזה אפשר להקל. במכשיר לצפיה בשמש הוא מבוסס על הקרנה על משטח בעזרת שפופרת עם עדשה, ודרכה עוברות קרני השמש למראה אחורית, וממנה קרני השמש מוקרנות בצד אחורי של המכשיר. וכאן ישנה הקרנה של השמש. כלומר, לא צילום אלה הקרנה שאותה אני מצלם עם הטלפון שלי. אז הקרנה היא, מותרת.?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל