לתרומות לחץ כאן

ביזוי אביו של רשע

שאלה:

שלום וברכה. מאוד קשה לי דבר חז"ל שאומר שלרשע מותר לקרוא רשיעא בר רשיעא, ואפילו אם אביו צדיק! זה לכאורה לה"ר קשה מאוד. בגלל דבר אחד צובעים את כולו בשחור? ובפרט שלפעמים האבא כלל לא אשם, כמו חזקיה הצדיק (שכמעט היה משיח) שחזה בעתיד שבנו יהיה רשע, וכך באמת היה. מה היה בידו לעשות…?
וראיתי שכך פסק הרמב"ם בהל' סנהדרין פכ"ד, שכתב על החשוד בעריות ש"מבזין יולדתו בפניו". אני לא מבין, מסכנה האמא, גם אם היא טעתה בחינוך (וזה לא בטוח), זו סיבה לקרוא לה רשעה?
תודה רבה…

תשובה:

מעבר לעובדה שציינת, ששותא דינוקא אבוה ואימיה, כלומר ילד מדבר מה שהוא שומע ומקבל בבית, כתב המבי"ט (ח"ג סי' רו), שדין זה שמותר לחרף אביו של רשע ואף שהיה צדיק, הוא דווקא כשהיה צדיק כזה שיש לו רוב זכויות ומיעוט עוונות, אבל צדיק תמים גמור אסור לבזותו אף אם בנו הרשיע, ועוד כתב שם כמה סייגים בדין זה.

ולפי זה כתב שדין זה הוא דווקא לבית דין, כי בית דין יודעים מי הוא אביו של הרשע והאם הותר לחרף אותו, אבל אין כל אדם יכול לעשות כן. וכתב שכן נראה מדברי הרמב"ם בהלכה זו שכתב 'וכן יש לב"ד וכו' להלקות אדם ששמועתו רעה וכו' ומבזין ומחרפין את יולדתו' ומשמע שדין נאמר על בית דין ולא על כל אדם. וסיים דבריו שראוי לבתי דינין שבדור להשגיח על המאריכין לשונם לדבר סרה על תלמידי חכמים, וליסרם לכבוד התורה ולומדיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל