לתרומות לחץ כאן

טבילה בשבת במקוה חם

שאלה:

שלום עליכם.
רציתי לדעת האם מותר לטבול בשבת במקוה שמימיו חמים או שזה נכלל בכל איסור רחיצה ורק מותר במים צוננים?

תשובה:

שלום רב

כמובן לבני אשכנז הדין חמור יותר, ראה כאן. אלא שבשעת הדחק שאין מקווה צונן נהגו רבים לסמוך על דברי הקרבן נתנאל הידועים שסובר שבטבילה במקווה לא נאמרה גזירת הבלנים, ואין דינה כסתם רחיצה.

ידועה דעת הקרבן נתנאל (שבת פרק ב סי' כב אות ק) שסבר שטבילה לשם טהרה אינה בכלל רחיצה לענין זה, וישמקהילות החסידים שסמכו על כך, אולם דעת רוב הפוסקים להחמיר בזה בטבילת גבר, ורק לענין טבילת נשים הקלו כדי שלא ימנעו מלטבול ומטעמים נוספים [יש שסברו שהואיל והחשש הוא שמא יחמם את המים בשבת, חשש זה קיים יותר במים שאובים ולא במי מעיין, וכן דעת הזכרון יוסף].

על עצם ההכרעה בדין זה, ולגבי חימום המים: מותר לחמם במערכת אוטומטית מים באמצעות שעון שבת, אך יהיה מותר לטבול בהם רק אם חום המים יהיה נמוך מ38 מעלות. ויש מקילים לטבול טבילה קצרה גם במים שמעבר לחום זה כשיש צורך הלכתי בטבילה זו. יש לציין כי יש להיזהר שלא לסחוט השערות לאחר הטבילה.

מקורות:

מים בחום פחות מ38 מעלות נחשבים פושרים ובזה אין גזירת רחיצה, כמו שכתב האגרות משה או"ח חלק ד' סוף סי' ע"ד ויש אומרים שב36.5 מעלות נחשב לפושרים, ומעבר לכך לחמים ראה בארחות שבת פרק כ"א הערה ח' וט'.

יש לציין כי דעת הגרש"ז אוירבך זצ"ל היא שמים שמתחממים באמצעות שעון שבת דינם כמים שהוחמו מערב שבת ומותר לרחוץ בהם אבר אבר, כך הביא בשמירת שבת כהלכתה פרק י"ד הערה י"ז.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל