שאלה:
דבר שמחובר לקרקע – אינו מקבל טואמה.
א. האם פרגולה מבטון שמניחים עליה סכך – נחשבת לסוכת חזו"א?
ב.האם פרגולה ברזל שמניחים עליה סכך – נחשבת לסוכת חזו"א?
תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה
על קיר אבנים או פרגולה אבנים גם לפי החזון איש אין בעיה של מעמיד בדבר המקבל טומאה כפי שהאריך בספרו בסי' קמג, פרגולה ברזל יש בעיה של מעמיד לכולי עלמא ולא רק לפי החזון איש… יש שאמרו שניתן לפטור על ידי יצירת כעין פרגולה מעל הקורות מתכת, באופן הפוך, כלומר שאם המתכת עשוי שתי יהיה העצים ערב, ועליה יש להניח את הסכך.
מה הכוונה "יש שאמרו שניתן לפטור…" יש שאמרו לפי החזו"א? אם לא חוששים לכתחילה למעמד דמעמד אז לכאורה זה פשוט שאין בעיה, ולפי החזו"א זה נקרא מעמד דמעמד. השאלה יהיה רק כשיש מתכת שתי ושמים עליו עצים שתי ואז על זה הסכך, בכה"ג יש אומרים דלא נקרא מעמד סכך פסול ויש אומרים דכן הוי מעמד של סכך פסול.
ודאי שלא לפי החזון איש. אלא שכתבתי שכזה דבר הוא מעמיד בלי קשר לחזון איש ולענין זה….
האמת היא שהחזון איש עצמו סבר שמעמיד יכול להיות מדבר המקבל טומאה. אלא שטען שאם מעמיד צריך להיות מדבר שאינו מקבל טומאה, גם המעמיד שלו צריך להיות כך.
מעמיד בדבר המקבל טומאה, לכו"ע כשר בדיעבד.
ברגים של ברזל הקבועים בקיר הבניין, אינם מקבלים טומאה, כי בטלים לבניין.
נכון מאוד. מעמיד בדבר המקבל טומאה כשר בדיעבד.
כמה בכלל חשוב לנהוג כשיטת החזון איש?
דהיינו במצב שזה נהיה יותר מסובך…
רוב העולם אינו נוהג בכך.
מישהו אמר לי שחהחזו"א עצמו לא נהג כשיטתו בזה – האם זה נכון?
הבלים. כל תלמידיו מקפידים על כך מאוד ואם היו רואים אצלו אחרת לא היו מקפידים כל כך.
השאר תגובה