לתרומות לחץ כאן

נגינה בכלי נגינה בימות השנה

שאלה:

שלום כבוד הרב,
אשמח לשמוע את דעת הרב לגבי נגינת שירי קודש בכלי נגינה בימות השנה מאז שחורבן הבית. תודה רבה

תשובה:

מעיקר הדין אכן אסור לשמוע מוזיקה כלל בגלל אבלות החורבן, אמנם בזמנינו נהגו להחמיר בזה רק תלמידי חכמים ואנשי מעשה המדקדקים במצוות, ומה שנהגו העולם היתר בזה, הוא כמו שכתבו הרבה פוסקים שעקב חולשת הדור, כדי שאנשים יהיו שמחים ולא ממורמרים, יש בזה כעין צורך רפואה ולכן התירו לשמוע, בצירוף הסברא שטייפ הוא לא ממש כלי שיר, ובצירוף השיטות שאסרו בעיקר בזמן סעודה ועוד נימוקים.

בשו”ת יחוה דעת (ח”א סי’ מה) שהאריך בענין, ובסיום דבריו כתב: “לסיכום: המקילים לשמוע מהרדיו או מהרשם קול שירות ותשבחות והודאות להשי”ת, כל שאינם דרך קלות ראש והוללות, יש להם על מה שיסמוכו, ואע”פ שהם מלווים בכלי נגינה, והנח להם לישראל. והמחמיר תבוא עליו ברכה. ולצורך מצוה כגון לשמה חתן וכלה, או מילה או פדיון הבן, או סיום מסכתא, מותר לכתחילה, ומצוה נמי איכא. וכן בחול המועד שיש מצוה לשמוח ברגל, וכן בפורים שהוא יום משתה ושמחה, מותר לנגן בכלי שיר. והשי”ת יחיש לגאלינו גאולה שלמה, אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רנה אמן”.

וכיון שההיתר הוא כזה קלוש ולא ממש חלק, ונעשה בדיעבד מחמת חולשת הדור, די לנו להתיר שמיעת דיסקים וכדומה, אבל הופעה חיה זו כבר שמחה יתירה יש לאוסרה לכאורה בזמן הזה.

שנזכה לגאולה שלמה בקרוב!

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל