לתרומות לחץ כאן

פרווה שבושל עם בשר באותו תנור – תשעת הימים

שאלה:

שלום
אם בשלתי באותו תנור תבנית אחת עם עוף ותבנית אחת עם תפוחי אדמה כל אחד בתבנית נפרדת אך בושלו באותו זמן, מותר לאכול את התפוחי אדמה בתשעת הימים?

תשובה:

שלום וברכה

יש להקל. כיון שבלאו הכי בשעת הדחק הקלו בזה בכמה אופנים לענין בשר וחלב כמובא ברמ"א ונושאי כליו ביו"ד סי' קח, כך שלענין איסורי תשעת הימים שאינו אלא מנהג בעלמא ובדרך כלל אין בתנורים שלנו זיעה אלא רק ריחא, ולחומרא בעלמא חוששים בהם לזיעה – יש להקל. אם היה אחד מהם מכוסה ודאי יש להקל בלי חשש, אבל גם בלי זה יש להקל.

 

 

 

מקורות:

שו"ע ובאה"ט שם: אין צולין בשר כשרה עם בשר נבילה או של בהמה טמאה בתנור אחד, ואף על פי שאין נוגעים זה בזה. ואם צלאן — הרי זה מותר; ואפילו היתה האסורה שמינה הרבה והמותרת רזה. ואם התנור גדול שמחזיק שנים עשר עשרונים ופיו פתוח — מותר לצלותם בו ובלבד שלא יגעו זה בזה. ואם אחד מהם מכוסה בקערה או בבצק וכיוצא בו — מותר לצלותם אפילו בתנור קטן ופיו סתום: הגה: וה"ה לבשר עם חלב נמי דינא הכי (טור סימן צ"ז). ונוהגין להחמיר לכתחילה אפילו בתנור גדול ובדיעבד להקל אפילו בתנור קטן (ארוך כלל ל"ט דלא כב"י ובתשובת ר"י מינץ ובהגהת ש"ד ואגור

באה"ט: בתנור:    כתבו הט"ז וש"ך דוקא כשא' מהן שמן אפי' הכשרה דאזיל ההיתר ומפטם לאיסור [ואע"ג דקי"ל בכל דוכתי דאין הנאסר יכול לילך ולאסור במקום שאין האיסור עצמו יוכל לילך שם. תי' מהרא"י דריחא שאני לפי שהפיטום מוליך הריח וטעם הכחוש עמו]. וע"ל סי' ק"ה ס"ה אבל כששניהם כחושים שרי לכ"ע אפי' לכתחלה רק שבת"ח כ' דטוב להחמיר לכתחלה אבל הט"ז וש"ך השיגו עליו וכתב עוד הט"ז דאם הן של כבד או של בשר שנמלח בכשא"מ אינו אוסר בריחא ומהרש"ל מתיר בכבד ואוסר בבשר שנמלח בכשא"מ וכל זה הוא לכתחלה אליבא דהילכתא אבל בדיעבד הכל שרי ובפת כתבו הפוסקים בשם ר"ת שאין שייך בו ריח כלל מש"ה אין אוסר פת חמץ בפסח שנאפה עם מצה עכ"ל [כ' או"ה דחלה שלנו שהיא מדרבנן מותר לכתחלה לאפות עם הפת].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל