לתרומות לחץ כאן

השבת אבידה בעגלות סופרמרקט

שאלה:

יש נושא שמציק לי זמן רב, בהולכי ברחוב אני רואה מידי פעם עגלות של סופמרקט שנלקחו עם רשות או ללא רשות, עכ"פ הם כעת במצב של אבידה, לכאורה ע"פ הדין אני צריך לתפוס את העגלה ולהחזיר לסופמרקט, אלא שא"כ כמעט אין יציאה לרחוב במרחק מה מביתי שלא אצטרך לסחוב איתי עגלות
לבנתיים אני רשמתי לעצמי טלפונים של כל הסופרמקטים המצויים וכשיש עגלה אני מתקשר אליהם שנמצא עגלה ברחוב זה וזה [אגב, נדמה לי שאף פעם לא שלחו מישהו לקחת]. השאלה היא האם יצאתי ידי חובה בזה, ומדוע.
וכן מה אני עושה במקרה שהשעה מאוחרת והם לא עונים או כשאני מוציא עגלה ואין לי את הטלפון של בעליה, האם אני מחוייב להשיב בגופי את העגלה?

תשובה:

שלום וברכה,

תחילה צריך לדעת, עגלה שנמצאה ברחוב ואין חשש ולא תלך לאיבוד מיד [מקום המשתמר קצת], אין חובה לקחת את העגלה ולהחזיר לסופר, אלא יכול להתקשר לסופר ולהודיע להם שיש להם עגלה שמונחת במקום מסוים, ובזה יצא ידי מצוותו. ואם הם לא יבאו לקחתה אין עליו עוד חיוב. עגלות בפתחי הבניין הם לא ייגנבו מיד, ולכן יכול להודיע לסופר גם למחרת.

סופר שמסכים שהלקוחות ייקחו עגלות, ויש הרבה עגלות שמסתובבות בשכונה, אין חובת השבה אבדה – גם לא להודיע להם, כיון שהם מודעים שהעגלות מסתובבים ברחוב, ודינו כאבדה מדעת שאין בו חובת השבה. 

 

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן רסא סעיף ד שנחלקו המחבר והרמ"א לגבי אבדה מדעת האם היא הפקר או שאין חובת השבה. וראה בנתיבות שביאר שאין מחלוקת וכל דבר לגופו. ובעגלות שמסתובבות בעלי הסופר שנותנים הסכמה או שמעלימים עין מהעגלות, הם מודעים לכך, ואין העגלות הפקר, אבל אין חובת השבה כאשר הם מודעים לכך 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל