לתרומות לחץ כאן

קיבל שמירה על בחורים מחנוך מיוחד והתרשל בשמירתו

שאלה:

סיפור שקרה לפני כמה שנים, אדם שעבד בדירה שיש שם בחורים "חינוך מיוחד", ותפקידו לשהות בה כל זמן המשמרת שלו ולהשגיח עליהם (עובדים במשמרות), והוא יצא מהדירה לצרכיו האישיים ואחד הבחורים הדליק אש בדירה ונגרם נזק גדול לדירה ותכולתה.
האם הוא חייב בתשלום, והאם זה משנה אם הוא יצא לזמן קצר או לזמן ארוך.

תשובה:

שלום וברכה,

עובד שהתמנה להיות שומר על בחורים של חינוך מיוחד חל עליו שמירה על הבית עם כל התכולה. ואם פשע ועזב את הבית ואירע נזק בדירה חייב לשלם על כל המטלטלים של הדירה שנהרסו, אבל אינו חייב לשלם עבור הנזק שנעשה לדירה עצמה, ולא לתכולה שמחוברת לקרקע [ברזים כיורים שיש ארונות שמחוברים לקירות].

בהצלחה.

מקורות:

בחזון יחזקאל על התוספתא (ב"מ ח, א) "השוכר את הפועל לשמור לו את הפרה לשמור לו את התינוק אין נותן לו שכרו של שבת לפיכך אין אחריותו עליו בשבת" ביאר החזון יחזקאל ששמירת התינוק הכוונה לבגדים של התינוק. והכוונה בדבריו נראה שהוקשה לתוספתא הרי עבדים קרקעות ושטרות התמעטו מדין שמירה (שו"ע סימן שא) וגם אם נעשה שומר על התינוק אין חיוב תשלומים, וא"כ גם אם מקבל שכר אין אחריותו על התינוק. ולכן ביאר שהכוונה בתוספתא ששמירת התינוק הכוונה לבגדים והחפצים שמביאים עם התינוק, שעל זה מתחייב השומר לשמור. 

ולפי דבריו נראה שכל גננת או מטפלת שקיבלה לשמור על ילד קטן אם הקטן לא יודע לשמור על הבגדים והחפצים, חל חובת שמירה על הגננת. ולכן עובד שקיבל שמירה על דירה של בחורים של חינוך מיוחד, השמירה היא על הבחורים ועל הדירה ותכולתה. כיון שאין להם דעת לשמור על נכסיהם ועל הדירה, והם צריכים שמירה תמידית. ולכן אם עזב את הבית פשע בשמירתו חייב. אולם חיוב תשלומים חל רק על המטלטלים של הבית, אבל על הבית עצמו ועל נזק של הבחורים בעצמם אין חיוב תשלומים כמו שהבאנו שאין שמירה לעבדים וקרקעות. וכן כל הדברים שמחוברים לקרקע – ארונות מטבח, ברזים וכדו' דינם כקרקע, ראה שו"ע סימן צה סעיף א שהביא הרמ"א מחלוקת בדבר. וראה עוד בשו"ע סימן שא סעיף א שבית דינו כקרקע. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל