לתרומות לחץ כאן

גויה שמחממת אוכל בשבת לסעודת הבוקר

שאלה:

שלום רב,

1) בעבר שאלתי רב או שניים את השאלה הבאה; אם גויה מצטרפת אלינו לשולחן לארוחת שבת לקידוש ויש אוכל אוכל שהכנתי שכבר התבשל וצריך חימום במיקרו, האם הגויה יכולה לחמם את האוכל בשביל שאר הסועדים? בעבר אמרו לי שהדבר מותר אך בתנאי שגם היא תאכל מהמאכל שחיממה.

2) האם מן הראוי להזמין לשולחן השבת, כמעט כל קידוש ערב שבת, גויה שמשכירה חדר בביתנו? ואם ישנן 2 גויות בביתנו שמשכירות 2 חדרים,האם מותר להזמינן לשולחן שבת מידי יום ששי בערב, כל שבוע, מפני אוירת דרך ארץ? או שלדעתך זה זלזול בכבוד השבת?

תשובה:

שלום וברכה

1. בודאי אסור ויש כאן טעות פשוטה. כאשר מדובר בפעולה שהיא בגדר נר לאחד נר למאה, כמו להדליק את המזגן שאם היא נהנית, הכלל הוא שכאשר הגויה עושה זאת לצורך עצמה, ואתה לא מבקש זאת ממנה אלא רק רומז לה או שהיא מבינה לבד, מותר גם לכם ליהנות ממעשיה, אבל אם היא עושה את זה בשבילכם ורק עושה לכם טובה וטועמת מזה קצת כדי שיהיה כביכול עבור עצמה, זה לא יועיל. אבל כאשר היא מרבה בשבילכם, כלומר, היא יכולה לחמם מעט אוכל והיא מחממת יותר כדי שיהיה גם לכם, הרי זו פעולה שהיא עושה במפורש עבורכם ואסור בהחלט, ראה בענין זה בסי' רעו סעי' א [וראה שם שיש שהחמירו גם באופן שאינה מרבה עבור היהודי רק יש חשש שמא תרבה…]. 

2. באופן כללי יש לזכור שיש איסור של לא תחנם לתת סתם מתנה לגוי, אבל אם יש כם בזה צורך, זה מתחייב מהנימוס, או יאפשר לכם לבקש ממנה דברים הנוגעים לשכירות וכדומה, מותר.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אה, אז מהתשובה שלך שמותר לגויה לחמם מאכל בשבת אם אמרתי לה לפני שבת שהיא יכולה לחמם את האוכל לסועדים וכן שתחמם אוכל רק אם ברצונה לאכול מהאוכל ולסעוד (ולא לטעום כדי לצאת ידי חובה). אז במקרה זה לפיה שהבנתי – מותר!

    האם הבנתי נכונה?

  2. הבנת בדיוק הפוך ממה שכתבתי!! הרי כתבתי שכיון שהיא מחממת לא רק בשביל עצמה אלא גם בשבילכם, הדבר אסור גם אם לא תאמר לה כלום.

  3. שלם רב. מחילה כבוד הרב, אבל לא אני שאלתי את השאלה הזו ("לגבי לא תחונם אם אני נותן מתנה לעובדת זרה כדי שתעבוד יותר טוב מותר?") – כנראה היה בלבול.

    השאלה ששאלתי היתה: האם מן הראוי להזמין לשולחן השבת, כמעט כל קידוש ערב שבת, גויה שמשכירה חדר בביתנו? ואם ישנן 2 גויות בביתנו שמשכירות 2 חדרים,האם מותר להזמינן לשולחן שבת ,עם משפחתי, מידי יום ששי בערב, כל שבוע, מפני דרך ארץ ? או שלדעתך זה זלזול בכבוד השבת?
    (יוון שהם מרגישות בודדות, ועזבו את ארץ מולדתם ומשפחותיהן. וכיוון שהן מרגישות אוירה חמה ומכניסת אורחים ונוחה עם משפחתי, כשהן ביחד איתנו).

  4. שאלתך הובנה מצויין, אין בזה זלזול בכבוד השבת, אבל כל נתינת מתנה לגוי ובכלל זאת אירוח, יש בזה בעיה של לא תחנם, ועל זה השבתי מה שהשבתי…

  5. שוב שלום.. לא קיבלתי את את מה שכתבת לגבי נתינת מתנות לגוי. כידוע לי העניין מתייחס רק ל-7 עמים שעליהם חל האיסור, (השתיים שמשכירות חדרים
    בביתינו – האחת מויאטנם השניה מהודו). אולי מידע זה מיותר כי כנראה אי אפשרות לדעת מי היו 7 העמים האלה. אך אני בטוח שויאטנם והודו אינם כלולות בהם, כיוון שהיו בכלל בצדו האחר של כדור הארץ. אז הלכה למעשה האם עדיין היית אומר שאסור להזמינן לשולחן השבת? אם כן, יהיה זה מוזר פתאום לא להזמינן אחרי שפעמים רבות כן הזמנו אותן. אימי בעיקר רוצה להזמינן כי היא אומרת שהיא מבינה מאד את רגשותיהן. מה דעתך הרב?

  6. איסור לא תחנם הנוגע לנתינת מתנות הוא בכל גוי, אבל כאשר זה מתבקש להזמין כפי שאמרתי מותר, משום שבאופן זה הדבר נחשב כצורך של היהודי, וכשיש לך טובת הנאה אפילו עקיפה אין איסור. מלבד זאת כפי שכבר כתבתי לך, אתה תדאג רק למצוותיך שלך, ולא לשאר בני המשפחה, זה לא נכון ללחוץ עליהם בענין זה. זה רק מרחיק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *