לתרומות לחץ כאן

שאלתי מחשב לניזוק המחשב

שאלה:

לקחתי מחבר את המחשב נייד שלו ברשותו וכתבתי בו מאמר הלכתי כאשר הגמרא נמצאת לפני המחשב וכשקמתי לחבר את המטען לחשמל הכיסא עם קפיץ וחוזר למקומו חזר ונתן מכה לגמרא שנתנה מכה למחשב ודחפה אותו מהשולחן ונעשה נזק למסך המחשב. מה הדין מבחינת תשלום הנזק? (כמובן שללא קשר אני מתכוון לשלם לו כי זה נזק שנעשה ברשותי אך רצוני לדעת מה ההלכה תפסוק במקרה זה?)

תשובה:

שלום וברכה,

יש לדון האם מעשה עקיף שלא בכוונה נחשב לאדם המזיק. אולם אם חל עליך חיוב שואל, אתה חייב. וגם אם לא חל עליך חיובי שואל, יתכן שאתה חייב לשלם.

בהצלחה.

מקורות:

כל כוח שעצור ביד האדם ושחרר חייב מדין אדם המזיק. אבל כאן שבמקרה דבר גררר דבר, אין זה אדם המזיק. ויתכן שיחשב לממון המזיק, אולם אם הנזק לא היה ניתן לצפות שיגיע הנזק מסתבר שאין לחייב בממון המזיק, כדין כל ממון ששמר עליו שמירה מועטת שפטור המזיק.

אלא שיש לדון מצד חיובי שומר. ואם שאלת את המחשב בסתם והשתמשת לכתיבת חדו"ת, חל עליך דין שואל, ושואל חייב באונסין. אולם אם שאלת מחשב אך ורק לכתיבת חדו"ת, יש מחלוקת האם חל עליך חיובי שואל. שהרי בשואל דבר של מצווה כתב המחנ"א והובא ברע"א סימן שמ אין עליו חיובי שאלה, כיון שמצוות לאו להינות ניתנו, ושואל חייב כיון שכל הנאה שלו, ובדבר מצווה שאין הנאה אין עליו חיוב שואל. וכן הקצות סימן עב ס"ק לד כתב גבי שואל ספר כתב שאין דין שאלה כיון ששאל ללמוד בספר הרי שמצוות לאו להינות ניתנו. אולם הנתיבות שם חולק וכותב שלימוד תורה להינות ניתן, ולכן בשאלת ספרי לימוד חל דין שואל. ולכן אם שאל מחשב לצורך כתיבת חדו"ת בלבד, מחלקות האם דינו כשואל. אלא שגם לשיטות שאין עליו דין שואל יתכן וחייב כיון שאין זה מוגדר כאונסין אלא כגניבה ואבדה שחייב בשומר שכר. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל