לתרומות לחץ כאן

כסף שהובטח

שאלה:

האם אדם שהבטיח סכום כסף ל2 אנשים שיגיע אליהם מצד ג׳ חיצוני ובנוכחות 3 עדים וגם הוא מוקלט שאמר את זה, אבל בגלל עיקוב מסויים הכסף לא הגיע מיד. וכשהכסף הגיע אחרי כמה חודשים פתאום הוא טוען ״שלא זוכר״ שדיברנו איתנו וסיכם דבר כזה. קראנו לעדים וכולם זוכרים במפורש שהובטח לנו הכסף, בנוסף הוא מוקלט שאומר במפורש שיתן את הכסף. מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

כדי שההבטחה תחול צריך שיעשה קניין על ההבטחה. אבל אדם שהבטיח לתת מתנה לחברו לא חל התחייבות ממונית. ופעמים שיש עליו חובה לקיים את הבטחתו מדין 'מחוסרי אמנה', אמנם אין זה חיוב ממוני אלא איסור יש בדבר.

אם ההתחיבות חלה כדת וכדין, ויש עדים שמעידים שהתחייב, ודאי שחייב לשלם את חיובו.  

בהצלחה.

מקורות:

שו"ע חו"מ סימן רד סעיפים ז – ח.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. 1. איך עושים בדיוק קניין כך שזה יהיה תקין?
    2. אפשר הסבר בקצרה מה זה מחוסרי אמונה ואיך זה קשור לשאלה?

  2. 1. התחייבות בדיבור לא חל ההתחייבות. וכדי שההתחייבות תחול צריך לעשות קניין שחייב כסף. ולכן אם עושה קניין סודר. או שמודה בפני שני עדים שחייב כו"כ לפלוני, יש תוקף להתחייבות.
    2. הבטחה שאדם מבטיח לחברו אין חוב ממוני, אבל יש איסור של שארית ישראל לא יעשו עוולה ולא ידברו כזב. וחייב לקיים את דיבורו משום דברים יש בהם משום מחוסרי אמנה. ולכן אם הבטיח לחברו שייתן לו מתנה מועטת, או שהבטיח למוכר שיקנה ממנו, או מוכר שהבטיח לקונה שימכור לו, למרות שאין בהבטחה חובה ממונית, אבל כדי לעמוד בדיבורו צריך לקיים את דבריו, ואם אינו עומד בדבריו נקרא רשע. יש פרטי דינים בזה מתי הדיבור מחייב, ומתי בכל אופן ניתן לחזור מהדיבור.
    בהצלחה רבה.

  3. 1. אם הבטיח שיתן (לא כי הוא חייב אלה מרצון), בפני 3 אנשים, 2 מתוכים זה האנשים שאמורים לקבל את הכסף, האם מי שאמור לקבל נחשב עד? או השלישי שלא אמור לקבל נחשב עד בלבד?
    2. במידה ומדובר על סכום כסף גדול ולא מועט בכלל… מה הדין?

  4. הבטיח לתת ולא היה קניין לא חל ההתחיבות . הבטחה ללא קניין מחויב המבטיח לעמוד בדבריו מדין 'מחוסרי אמנה' אבל זה לא חובה ממונית ואם הבטיח סכום גדול, גם איסור מחוסרי אמנה לא יהיה כאן, כיון שלא סמכה דעת המקבלים לקבל את המתנה. כמבוא בסימן רד.

  5. ובמידה וסמכה דעתם של המקבלים לקבל את הסכום למרות שהוא גדול, ידוע שלאדם יש ממון רב ושהוא היה רציני מאוד בדבריו כשהחליט לתת… מה הדין?

  6. האם במקרה שלנו שיש אדם אחד שמודה בפני עד אחד חיצוני ובנוסף יש הקלטה ברורה שלו ובנוסף זה בפני שני האנשים שהוא חייב להם (כלומר יש 4 אנשים סה״כ: 1 זה שמתחייב להביא את הכסף + 1 עד נטרלי + 2 שאמורים לקבל את הכסף + הקלטה ברורה), יש תוקף להתחייבות ?

  7. אם התחייב בפני שני עדים התחיבות גמורה חלה ההתחייבות וחייב לשלם. (בסימן פא לגבי הודאה בפני שניים האם צריך לומר אתם עידי כדי שלא יוכל לטעון משטה. אבל כאן שהוא לא טוען משטה אם יש עדים שהודה – חייב לשלם). העד החצוני יכול להצטרף עם עד אחד לגבי השני, והשני מצטרף עם העד החיצוני לגבי העד הראשון, ונמצא שלש אחד יש שני עדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל