לתרומות לחץ כאן

שעון שבת שנעצר כמה שדעות בגלל הפסקת חשמל

שאלה:

שלום, לפני השבת קבעתי שעון שבת שיפעול (יחבר חשמל) משעה עשר עד שעה אחת עשרה ופתאום קרה לנו בבית הפסקת חשמל כך שמחוגים בשעון שבת נעצרו מלכת. האם במקרה הזה היה מותר לי לסובב את המחוגים (לא מדובר בזיזים) אחורה כדי למנוע סיטואציה שכאשר שוב יהיה חשמל יותר מאוחר המחוגים ימשיכו לזוז ממקום שנעצרו ושעון ידליק לי את האור באמצע הלילה?
תודה רבה!

תשובה:

דינה של שאלה זו כמו כל שינוי בשעון שבת, זה לא משנה למה אתה רוצה לשנות, אם בגלל שהתחרטת או בגלל הפסקת חשמל…

באופן כללי לגבי שעון שבת: שעון שבת שעתיד להידלק בשעה ארבע, אסור להקדים אותו שידלק בשעה שלוש. אבל אם הוא מכוון לשעה ארבע, במקום צורך יש מקילים וסוברים שמותר לאחר את ההדלקה שלו לשעה חמש, כמו כן בשעה שמזגן דולק והוא עתיד להיכבות בשעה ארבע, במקום צורך יש מקילים שמותר לאחר את הכבוי לשעה חמש, אבל אסור להקדים את הכבוי לשעה שלוש. וראוי בערב שבת או יום טוב לכוון את השעון בדיוק לשעות שצריכים כדי שלא יצטרכו לשנות את השעון באמצע שבת ויום טוב, שלדעת הרבה פוסקים אסור בשום מקרה לשנות, ואף לדעת המקילים במקרים הנ”ל, זהו רק בשעת הדחק.

מקורות:

דעת האג”מ ביו”ד ח”ג סי’ מ”ז אות ד’ שאסור לערוך שום שנוי בשעון השבת, ולא ביאר את טעמו, וכן דעת הגרי”ש אלישיב, ועוד כמה פוסקים.

אמנם דעת הגרש”ז אוירבך שבמקרים הנ”ל אפשר להקל מעיקר הדין, וכפי שמבואר במנחת שלמה ח”ב סי’ כ”ג, ועיין בספר שמירת שבת כהלכתו פרק י”ג סעיף כ”ה – כ”ו שכתב שמותר לערוך שנויים במקרים הנ”ל, והוא מתיר בכל מקרה ולא הגביל את ההיתר רק למקום צורך, אמנם עיין בספר אורחות שבת ח”ג סי’ כ”ט ס”ק כ”ו שכתב שעל אף שהגרש”ז סבר שמעיקר הדין מותר, כשהיו שואלים אותו אנשים אם לעשות כך, היה מורה להם לא לערוך שינויים כאילו רק במקום צורך גדול כגון לצורך חולה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה מהירה.
    כפי שהבנתי, היות ולפי המתואר בשאלה אין מצב שהמזגן ידלק (דרך שעון שבת) בשעה מוקדמת יותר מזו שקבעתי בשעון (כי אין חשמל כרגע) וסיבוב מחוגי שעון יכול לגרום רק להדלקה בשעה מאוחרת יותר, הדבר מותר בשעת צורך גדול. האם הבנתי נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל