לתרומות לחץ כאן

השכיר דירה ואין חשמל במשך רוב היום

שאלה:

שלום
אני שוכר דירה בשכונת רמת אברהם בבית שמש השכונה באמצע הבניה ועדיין אין טופס 4 החשמל מגיע מהקבלן ולא ישירות מחברת החשמל וגם התשלום הוא לקבוצת הרכישה בסכום קבוע לחודש
בעקבות כך יש נפילות חשמל לעיתים תדירות וגם אי אפשר להשתמש בהרבה כלי חשמל ביחד כך זה נמשך בערך כשנה אבל בשבועיים האחרונים החליט הקבלן שבעקבות ריבוי הדיירים הוא לא מסכים שישתמשו בחשמל בשעות הבוקר כשהוא עובד לכן אין חשמל במשך שעות הבוקר כל יום כמה שעות טובות לפחות 5-6 שעות כל יום בשעות הבוקר והצהריים ואפי' יותר מכך
הנהלת הקבוצה הבטיחה שיוסיפו גנרטורים אבל הדבר עדיין לא בוצע.
השאלה היא :
א) אם אני יכול להוריד חלק מהשכירות? (כשנכנסתי ידעתי שהשימוש בחשמל מוגבל אבל לא הייתי נכנס בשום פנים ואופן לדירה שבמשך רוב שעות היום ובימים החמים ביותר לא יהיה חשמל) ואם כן כמה?
ב) אם צריך לשלם את הסכום החודשי הקבוע בעבור צריכת החשמל או שפשר להוריד? וכמה? (התשלום הוא קבוע חודשי ולא לפי שימוש)
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

האפשרות שלך היא לבטל את חוזה השכירות. אולם אם אין באפשרותך לצאת מהדירה – הדבר כרוך בהוצאה מרובה, או שיש קושי לטלטל כל בני הבית, השוכר יכול לדרוש הפחתה בתשלום השכירות. והתשלום יהיה לפי מחיר של דירה שאין בה חשמל בשעות היום. אם לא ברור כמה להפחית ישלם השוכר שתי שליש מתשלום השכירות.

לגבי תשלום חשמל לקבלן, אם הקבלן הפחית את השעות של השימוש בחשמל, פשוט שאין צריך לשלם לפי המחיר שקבעו מראש, ויש להפחית מהתשלום.

בהצלחה. 

מקורות:

לפי הלכה אם נמצא מום במקח לא ניתן לדרוש הפחתה בתשלום. הברירה היא או לבטל את המקח או לשלם מחיר מלא. אולם יש מקרים יוצאי דופן שאם אין אפשרות לבטל את המקח מאחר והוציא הרבה כסף עבור המקח, או שאין לו בית לחיות, יכול השוכר לדרוש הוזלה במחיר. וכמו שכתוב בשו"ע סימן רלב סעיף ד שבכל מום במקח לא ניתן להפחית בתשלום, אלא אם מסכים למקח חייב לשלם מחיר מלא, ואם לא מסכים צריך לבטל את המקח. ולכן אם יכל לערוך את האירוע במקום חילופי, ומנע מכך, חייב לשלם מחיר מלא.

אם בלית ברירה אין לו אפשרות לעבור כיון שהוציא הוצאות מרובות כדי להגיע לדירה או שאין לו אפשרות להיטלטל ממקום למקום, כתב הפת"ש (שם ס"ק א בקנה סוס והתברר באמצע הדרך שיש מום והמשיך לרכוב על הסוס בלית ברירה שלא יכל לבטל את המקח) שאין זה הסכמה למקח, ויכול לטעון על המום שהיה במקח. אלא שיש לדון כמה ישלם. ונראה שיש לשום את הנאתו – כמה שווה המקח עם המום. ראה הגהת הרמ"א סימן שכא סעיף א. ויש בזה אריכות גדולה בנו"כ מתי ניתן לעשות ניכוי מהשכר המלא. אמנם במקום שאין אפשרות לבטל את המקח, מסתבר שלכו"ע יכול הלקוח לדרוש ניכוי מהמחיר המלא.

ואם לא ניתן לשום את פחת הדירה ללא חשמל בשעות היום נראה שישלם שתי שליש כדין הניח להם אביהם פרה וטבחוה ואכלוה ונמצאה הפרה שאולה שמשלמים דמי בשר בזול. וכ"כ הגאון הרב אהרן שטיינברג בקובץ הישר והטוב כרך טז עמוד קלב והסכים עימו הגאון הרב נפתלי נוסבוים שליט"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל