לתרומות לחץ כאן

עציץ נקוב לענין ערלה / פירות הפקר במעשרות

שאלה:

שלום
יישר כוחכם
1. עציץ נקוב שכל הזמן היה בגינה פתוחה ורוצים להעביר לאדמה את כל הגוש. האם יחשבו שנותיו בעציץ לעניין ערלה ( הייתי שמח לראות מקורות כי אני רוצה ללמוד את הנושא ביסודיות)
2. בהמשך לשאלה . אם הנקב הוא בצד העציץ, על הדופן שלו האם זה משנה את התשובה
3. אחי גר במושב . יש בנחלה שלו מספר עצי פרי שהנוף שלהם הוא לכביש המשמש את הרבים . אנשים עוצרים ולוקחים מהפירות . אח שלי אומר שעל כמות קטנה הוא מוחל אבל אם יראה אנשים קוטפים לקרטון או סל הוא לא ירשה. האם המחילה על כמות קטנה נחשבת שהוא הפקיר את הפירות ואז הם יהיו פטורים מתרומות ומעשרות
תזכו למצוות
תודה

תשובה:

שלום וברכה

הנושא אינו רק הנקב, רק אם יש בו גוש שהוא יכול לחיות בו, ולמיטב ידיעתי מדובר בכמות גדולה מאוד של כ50 ליטר, אז לא יהיה חייב שוב ערלה כאשר יעבור לאדמה.

כאשר מעבירים עץ ממקום למקום יש שני תנאים כדי שלא נזדקק לספור לו שוב שנות ערלה: 1. העץ יועבר בגוש אדמה שהוא יכול להתקיים בו ותנאי זה מעכב! 2. שלא יהיה מצב שהוא יהיה בכלל עציץ שאינו נקוב [לא להכניס לבית ולכתחילה גם לא לרכב, במקומות שמעבירים שתילים בכמות רבה ויש פיקוח הלכתי, מעבירים במשאית רשת, שכל הזמן יש יניקה מהאדמה, אבל לגבי המעבר הזה ברכב אפשר להקל בדיעבד, אבל חובה לברר שבמשתלה הוא היה בעציץ נקוב ועל אדמה ולא קרקע מרוצפת].

ראה חזון איש ערלה סי’ ב ס”ק י – יב. וראה בזה בארוכה בילקוט יוסף (ח”ב הלכ’ ערלה פ”ז) ובספר תבואות יוסף (בקיצור ההלכות בתחיל’ הספר ס”ח) באריכות בכל זה.

ב. ודאי הפירות אינם הפקר, הוא הרי מרשה רק כמות קטנה ולא גדולה, כלומר הוא שומר על זכויותיו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל