לתרומות לחץ כאן

לשון הרע בלי כוונה

שאלה:

שלום,
קרה לי מקרה שמישהי השאירה את התיק במקום מסוים והיו אמורים לאסוף לה אותו אבל כנראה התעכבו עם זה והתגלה שבזמן הזה נגנב לה מהתיק כסף. היא שאלה אותי מתי באו לאסוף אותו ועניתי, ואז היא הבינה שזה קרה באיחור וכעסה.
אני מפחדת שמה שאמרתי היה לשון הרע על אלה שהיו אמורים לאסוף. ברגע שעניתי חשבתי שזה יהיה לתועלת לעזור לה להבין מי גנב, למרות שאם הייתי חושבת מספיק אולי הייתי מבינה שהם יכלו לאסוף יותר מוקדם.
כשהבנתי אמרתי לה שיכול להיות שהם באו לחפש אותו לפני, ואני הגעתי רק יותר מאוחר כשלקחו אותו.
האם זה היה לשון הרע? ואם כן מה אני יכולה לעשות? (אני לא מכירה את אותם אנשים בשביל לבקש סליחה)

בנוסף, קורה לפעמים שאני מדברת על נושא סתמי ללא שום כוונה רעה ומסיקים ממנו לשון הרע, האם במקרה כזה עברתי על לשון הרע?
תודה רבה רבה על התשובות הנפלאות שלכם שעזרו לי הרבה מאוד פעמים!

תשובה:

שלום רב,

קשה לי קצת להיכנס לסיטואציה הזו ולהבין ממנו האם באמת הם לא נהגו כשורה בכך שהתערכו או שמא לא היו אמורים או יכולים לאסוף לפני כן, זה מאד משתנה.

באופן כללי, ודאי אדם חייב להיזהר שלא יישמע ממנו לשון הרע גם לא בעקיפין ובשגגה. נכון שכאשר זה מגיע באופן הזה יש לדון האם זה ייחש בללשון הרע או לא שהרי לא היתה כאן כוונה לספר או כוונה רעה. יש מקום לומר שאיסור לשון הרע זו מידה רעה ותלויה גם בכוונה ולכן לתועלת מותר (בתנאים מסויימים) אבל ההגדרה הזו אל פשוטה, לכן חייבים להשתדל שלא יישמע לשון הרע גם לא בטעות ובשגגה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה!
    לגבי הסיטואציה, גם אני לא מכירה את כל הסיפור ולא יודעת מתי הם היו אמורים לאסוף. ולכן עניתי בתמימות כשהיא שאלה מתי אספו את התיק מתוך מחשבה שהיא שואלת כדי להבין מתי הכסף נגנב. אם זה באמת היה לשון הרע איך אוכל לכפר על זה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל