שאלה:
יש אנשים שנצרכים לקחת לתוספת ויטמין D . יש לזה ממש טעם, ומוצצים את זה. ברמה שבעקרון יש אנשים שסתם יאהבו למצוץ את זה. וזה גם נראה כמו כדור קטן של מציצה.
האם ניתן להתיר את זה בשבת מדין מאכל בריאים, שזה בעקרון יש כדורי מציצה כאלה גם סתם כמאכל.
עוד שאלה באותה ענין. גם אם נניח שלא נקרא בגלל הטעם "מאכל בריאים" האם עצם זה שהרבה בריאים לוקחים את זה לחיזוק בעלמא בלי חולי או כאב מסויים, אלא לפי המלצת רופא בגלל מחוסר בדם של ויטמין D נקרא מאכל בריאים. כי אמנם יש דיון לגבי ויטמנים אם נקרא חולי שאסור בשבת. אך ראיתי שהמקור במגן אברהם זה בגלל שלוקחים את הדברים לחיזוק של חולשה וכד'. אך כאן זה לא נלקח בתור חיזוק של חולשה. אלא הרבה לוקחים את זה כהקדמת רפואה למכה, והיינו שבתור אורח חיים בריא לצרוך גם את זה.
תשובה:
זה לא נכון לומר שכך הוא אורח חיים בריא.. באופן נורמלי אדם אמור לקבל ויטמין די מהשמש, רק מי שי לו חוסרים ממליצים לו לצרוך אותם, ולכן זה לא מאכל בריאים ואין לקחת בשבת. בכלל אין צורך לקחת ברציפות ואין טעם להתיר זאת, זה פשוט לא נדרש. אדם שיקח ביום שישי ובמוצאי שבת הוא בסדר גמור.
ועצם זה שזה טעים ונראה כמו סוכריה רגילה, וזה בטעם של סוכריה שגם אדם בריא היה לוקח. זה לא מספיק?
אף אדם בריא לא אוכל כזה דבר לשם סוכריה…
למה? יש סוכריות מציצה שנמכרות בחנויות
זה לא סוכריה,הסוכריה שבענין זה רק כדי להקל על לקיחת הויטמין
[הגבתי כאן ולא נתפרסם, אז אני מנסה שוב]
עדיין צ"ע שתאורטית יתכן למכור בדיוק כאלה סוכריות כסוכורית רגליות. כלומר הטעם הוא טעים, דגם כסוכריה רגילה [במחיר של סוכריה רגילה] זה יכל להמכר.
וגם שאדם רואה מישהו מוצץ כזה סוכריה זה לא מינכר כתרופה
הבנתי אבל אינני בטוח שזה נימוק מספק.
השאר תגובה