שאלה:
איך מסתדר זה שמצד אחד יש חובה לשמוע חזרת הש"ץ. מצד שני מי שמתפלל בארוכה שמו"ע בלחש לא שמענו שצריך לחזר אחרי זה אחרי חזרת הש"ץ [גם באופן שהוא במקום שיש כמה מניינים, לא שמענו שצריך לעבור למנין שכעת מתחיל חזרת הש"ץ.]
תשובה:
שלום וברכה
נכון הדבר שלא מצינו שחייבו אדם לחזר אחר חזרת הש"ץ, החיוב לשמוע הוא יותר לענין סדרי הקדימה במי שמאחר לתפילה, שאם הגיע בשעה שהציבור באמצע שמונה עשרה, אם כבר שמע קדושה והא-ל הקדוש וכו' במנין אחר, רשאי להתחיל עתה, ואם לא, ימתין עד שהשליח ציבור יתחי, כדי שיוכל לומר איתו קדושה.
מקורות:
ראה משנה ברורה סי' קט ס"ק ד, וחיי אדם כלל יט.
אז אם מי שמתפלל לא חייב לשמוע. למה לאדם רגיל [שכבר התפלל בלחש] יש חיוב לשמוע [היינו לא רק מצוה או רשות, אלא חובה]
לא אמרתי שאין חיוב, להיפך, ציינתי לדברי המשנה ברורה וכו', רק אמרתי שהחיוב הזה אינו עד כדי שיחזר אחר מנין נוסף כיון שבעיקרו זו חובת ציבור ולא חובת יחיד, אבל כאשר סיימת שמונה עשרה או אדם שמאחר וצריך לחשוב מה טוב יותר, חייבוהו בכך, כיון שהוא חלק מאותו ציבור שמחוייב.
השאר תגובה