לתרומות לחץ כאן

טלטול ספר תורה מבית כנסת אחד לשני

שאלה:

שלום! מה הדין בישיבה, שיש בה בית מדרש, ויש גם חדר קטן שהפכו לבית כנסת בשביל אנשי גרעין שמעדיפים להתפלל באופן נפרד מהתפילה בבית מדרש, המרחק בין המקומות הוא חצי דקה אבל החדרים לא באותו מבנה, ומסיבה מסוימת, כנראה חשש גניבה, לא מתקינים ארון קודש בכיתת הבית כנסת- האם מותר לשאת לכל תפילה מתפילות השבת ספר תורה ולהחזיר אותו לאחר מכן? ובמקרה שלא, האם מותר להתפלל שם כאשר לא אני זה שמעביר את הספר? תודה

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין, כאשר אין באותו בית כנסת ארון קודש בטוח דיו, ונמצא שהטלטול של הספר נעשה בעצם לכבוד הספר תורה שלא יגנב ויבוא לידי בזיון, מותר לטלטלו למקום בטוח בגמר התפילה. אבל לכתחילה יש לציבור לעשות כל מאמץ שיהיה שם ארון קודש בטוח ומוגן כדי שלא יזדקקו לטלטלו.

מקורות:

ראה בענין זה בס' פסקי תשובות סי' קלה אות כג, ולהלן שם בהערה 185.
כג. טלטול ס"ת מחדר לחדר או לחצר וסוכה, ויחד עם הארון קודש
סעי' י"ד, שו"ע: בני אדם וכו' אין מביאים אצלם ס"ת אפילו בר"ה ויוה"כ. ובזוה"ק (ח"א פ' ויחי דף רכ"ה ב, וח"ג פ' אחרי דף עא ב) מפליג מאד בחומר האיסור לטלטל ס"ת ממקום למקום, ואפילו מביהכ"נ לביהכ"נ. ואכן גדולי ישראל היו נזהרים מאד בכבוד ס"ת והיו מחמירים ביותר בענין טלטול ס"ת ממקום למקום, אפילו מחדר לחדר באותו ביהכ"נ היו מחמירים (אם יש צורך לעבור דרך פרוזדור), וכפי המשתמע מלשון הזוה"ק, וכ"ש מביהכ"נ לחצר138 או לסוכה, אם כי מדינא להרבה פוסקים ליכא איסור לטלטל ס"ת מחדר לחדר תחת קורת גג אחד.
ולכן, אותם בתי כנסת שקיים בהם 'שטיבלאך' צריכים לעשות השתדלות גדולה שיהיו ספרי תורה וארונות קודש בכל חדר וחדר, למען לא יצטרכו לטלטל הס"ת מחדר לחדר כשצריך לעבור דרך פרוזדור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לפי מה שאני מבין מהפס"ת ההיתר לטלטל ממקום למקום הוא תחת קורת גג אחת. ולגבי מה שכתב בהערה 185 נראה לי קשה לומר שמדבר בטלטול מבית כנסת לבית כנסת אחר כאשר באמת יכולים כולם להתפלל במקום אחד, ופשוט מטעמי נוחיות מעדיפים שלא לעשות זאת, שהרי לעיל כתב שמספר אנשים שמעדיפים להיפרד מהציבור וסומכים על כך שבכל שבת יביאו ספר תורה, אין להם היתר, אא"כ יביאו אותו מלפני שבת או לפחות לפני התפילה (וגם אז כתב שלזוה"ק הדברים חמורים), ובנידוננו הם מביאים אותו ממש בזמן הקריאה, ולא מביאים לפני, וגם לא מתקינים איזה מקום מכובד שיוכלו להניחו שם מתחילת התפילה עד סופה.

  2. אינני יודע מה בדיוק יש שם, אבל אני מבין שזה לא נושא של נוחות, אלא שהם גרעין רוחני שמתקבץ יחד כדי ללמוד לפעול ולהתיישב יחד, יש כאן מטרה בגיבוש הזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל