לתרומות לחץ כאן

הגדרת סכין בשרית/חלבית – כלי שני מפליט ומבליע?

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה
שאלתי היא האם סכין שחתכתי עמה שניצל / פיצה לאחר שהעברתי אותם לצלחת מהמגש / המחבת שהם למעשה הכלי הראשון והצלחת שעכשיו העברתי אליה את הדבר מאכל שניצל / פיצה היא כלי שני ולכן הסכין נשארת פרווה ולמעשה כמעט ואין לנו במציאות סכין חלבית / בשרית ממש.

תשובה:

שלום וברכה

דוקא הבאת את הדוגמאות הנכונות כדי להסביר את החשש, שכן להרבה פוסקים דבר גוש נחשב ככלי ראשון, ממילא כאשר אתה חותך שניצל חם או פיצה, למרות שהיא בכלי שני זה בהחלט עשוי לאסור. כמו כן, ההנחה שכלי שני אינו מפליט ומבליע אינה מדוייקת ונחלקו בכך הדעות כמובא בשו"ע סי' קה סעי' ב, ועיי"ש שלכתחילה יש להזהר ובדיעבד ניתן להקל שאינו טרף, אולם ראה שם בט"ז ס"ק ד שאין להקל אלא במקום הפסד מרובה, כך שלדבריו ודאי יש להחמיר גם בדיעבד, והסכין כאן חלבית. זאת מלבד עירבובים בתוך סיר וכדומה.

מקורות:

שולחן ערוך יורה דעה סימן קה סעיף ב': חום של כלי ראשון שהיד סולדת בו מבשל ואוסר כולו אבל חום של כלי שני אינו מבשל. ויש אומרים שגם כן אינו מפליט ואינו מבליע. ויש אומרים דמכל מקום הוא מפליט ומבליע ואוסר כדי קליפה וראוי לחוש להזהר בדבר לכתחילה. (ועי' לעיל סימן ס"ח ס' יג). אבל בדיעבד מותר בלא קליפה ובהדחה בעלמא סגי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל