לתרומות לחץ כאן

סבא שלי אמר לי שהוא לוי – האם נאמן?

שאלה:

שלום הרב השם משפחה שלי הוא חקק סבא שלי מצד אבא רשום גם חקק בת.ז הוא שומר תורה ומצוות מתפלל קבוע והוא מאז ומתמיד עולה לתורה בתור לוי ששאלתי אותו הוא אמר שבעירק החליפו להם את השם משפחה ומאז הוא מתמיד הוא עולה כלוי ואני בעקבותיו גם עולה לוי.. אין לי דרך לברר את זה לעומק גם בני המשפחה אומרים שאם סבא אומר אז הוא יודע האם אפשר לסמוך על זה שסבא שלי עולה בתור לוי לתורה ולעלות בעקבותיו כ-לוי לתורה ולהקרא לוי בכלל?

תשובה:

שלום רב,

ודאי שאפשר לסמוך עליו. ראה באה"ע סי' ג' סעי' א' לגבי כהונה בזמן הזה (שהנפק"מ הוא לעלות לדוכן ולעלות ראשון בתורה) כתב הרמ"א שאנו נוהגים שמאמינים למי שאומר שהוא כהן. למרות שמעיקר הדין אינו נאמן משום שחז"ל חששו שמא אומר שהוא כהן כדי זכות בתרומה. והאחרונים קצת מתקשים בדברי הרמ"א מנין שהוא נאמן גם לעלות לדוכן משום שזה נושא של איסור דאורייתא (זר לעלה לדוכן בפשטות זה איסור דאורייתא) והבית שמואל מיישב את דבריו ואת המנהג משום שכאשר אין סיבה ואין ריווח (שהרי אין תרומה בחו"ל או בזמן הזה) הוא נאמן. כי מעיקר הדין יש לו נאמנות בסיסית מדין ע"א באיסורין.

אמנם השו"ע סתם שאינו נאמן, אבל מעולם לא ראיתי שאצל הספרדים אינם נוהגים לעלות ראשון בתורה אא"כ הם מכירים שהוא כהן. ההייתי בבתי כנסיות רבים ששואלים מיהו כהן וכל אחד שיאמר שהוא כהן, עולה ראשון. 

כל זה לכהונה. אבל לגבי לוי, ודאי שגם לדעת השו"ע הוא נאמן משום שאין כל חשש איסור תורה. (בכהן היה מקום להחמיר אפילו בעליה לתורה משום שיבואו לחשוב שהוא כהן, כמבואר שם בסוגיה).

לכן, בפרט שסבא שלך היה שומר תורה ומצוות ודאי שהוא נאמן לגמרי שהוא לוי, וגם אתה בעקבותיו לוי.

הרבה הצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל