לתרומות לחץ כאן

טעם איסור שעטנז

שאלה:

שלום רב,
אפשר לדעת למה אסור ללבוש צמר ופשתן ביחד?
אני לא כל כך מבינה באיסורים היותר נרחבים והייתי שמחה לשמוע על זה ולזכות את המשפחה שלי גם.
אם אפשר להסביר במילים פשוטות ובלי פסוקים או ציטוטים כי אינני מבינה כל כך

תשובה:

שלום וברכה

ככלל חייבים לדעת שיש בתורה שני סוגי מצוות, יש חוקים ומשפטים. החוקים אלו מצוות שלא נודע לנו הטעם שלהם באופן ברור, ואנחנו מקיימים אותן כמצות מלך, ומשפטים אלו מצוות שאנחנו מבינים את טעמן. הרמב"ן בפרשת קדושים כותב ששעטנז היא אחת המצוות שלא ידוע לנו טעמן באופן ברור.

אמנם כמה נקודות ידועות לנו. הזוהר הקדוש בפרשת קדושים כותב שעל פי קבלה, צמר הוא בחינת חסד ופשתן הוא בחינת דין, ולכן התערובת ביניהם היא בלתי אפשרית וגורמת  לכוחות טומאה בעולם.

אבל יש לנו גם כמה טעמים ברובד פשוט יותר:

1. על קין והבל בודאי שמעת, במדרש נאמר שהקרבן של קין היה פשתן ושל הבל מבכורות צאנו, והעירבוב בין קרבן החוטא לקרבן הצדיק גורם רעה. ובספר הבתים הוסיף, שזה בא להרגיל אותנו להזהר תמיד לא לערבב בין טוב לרע.

2. הרמב"ם במורה נבוכים ג לו כתב שמנהג כמרי עבודה זרה היה ללבוש צמר ופשתן יחד.

3. בדעת זקנים מבעלי התוס' ובחזקוני פ' קדושים כתבו, שהפרוכת במקדש היתה שעטנז ולא ראוי להשתמש בשרביטו של מלך.

4. בס' החינוך כתב שכל מין יש לו מלאך ממונה למעלה, וכשמערבבים ביניהם מחלישים את כוחם.

5. עוד כתב בספר הבתים, שהפשתן בא מהצומח והצמר מהחי, ואין לערבב חי וצומח על פי קבלה.

כאמור כל הטעמים האלו על פי סוד וקבלה, והעיקר לזכור שזהו חוק ה'.

בהצלחה רבה, המשיכי להאיר את העולם במעשייך ובהנהגותיך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא הבנת. צמר ופשתן יחד הם כמו אותיות ע ד, השי"ת, אני, יחד עם הגוף והנפש והעולם. מפר שעטנז מרחיק עצמו מפסוק שמע ישראל עבורו התורה כולה, פוקח עיני עיוורים.

  2. אם תתעמק בדברי תזכה בשלווה ומלאות, אך ניחא, אסביר מעט בשפה פשוטה. כשאדם אומר "אני גבוה" הוא עובר על מצוות שעטנז מכיוון שערבב בינו ובין הגוף. זה על קצה המזלג, מבואה ולא יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל