לתרומות לחץ כאן

טילטול בין שני בתי קיץ בשבת

שאלה:

שלום.
באתר נופש מסוים בחו"ל ישנם שני בתי קיץ ששתי משפחות של יהודים שכרו אותם למשך כעשרה ימים.
שני הבתים נמצאים אחד ליד השני ואין שום גדר ביניהם. לכל בית בחלק קדמי יש כאילו אכסדרה או מרפסת (עם תקרה ומחיצות בגובה 10 טפחים). לכל מרפסת בצד יש פתח כך שכל אחד מן הפתחים מכוון נגד השני. אז השאלה היא האם מותר לחבר את שני הבתים בחבלים שיקבעו מפתח עד פתח (באמצעות לבוד בגובה 10 טפחים) מצד (כאילו ליצור סוג של פרוזדור בין הבתים על ידי החבלים) כדי להתיר טילטול בין המשפחות או שצריך להקיף דווקא את כל שטח כך שהבתים יהיו באמצע?
השטח והבתים הם בבעלות גוי.
האם זה מותר ומה צריך לעשות עוד כדי להתיר טילטול בין הבתים דרך "פרוזדור של חבלים", אולי עירוב חצרות או שכירות רשות?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

אם תעשו מחיצות לבוד שיגיעו מפתח לפתח אינני רואה סיבה לבעיה, אלא שכמובן צריך מלבד זאת גם לעשות עירובי חצרות. המחיצות לבוד יהיו בעצם חצר משותפת מוקפת של שני הבתים, זה מתיר טלטול על ייד עירובי חצירות.

חופשה נעימה.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. תודה רבה!
    גיליתי קצת יותר פרטים בקשר לעיניו: באחד מן הבתים יש ילד גוי בגיל 14 כרגע נמצא בתהליך של גיור ואיתו יש גם מטפלת גויה. האם זה משנה משהו במה שאמור בתשובה?
    ועוד האם בנוסף לעירוב חצרות צריך גם לעשות שכירות רשות מגוי בעל הבתים ושטח?
    תודה!

  2. אני הבנתי שבשני הבתים יש רק יהודים שומרי מצוות, אם יש גם גויים, כדי שניתן יהיה לבצע את העירוב חצרות חייבים לשכור את כל המתחם.

  3. זאת אומרת שנותנים פרוטה או פחות משווה פרוטה לבעל משטח גוי ואומרים לו "הרי זה לך על מנת שיהיה מותר לנו לטלטל בכל המשטח בשבת"?
    ממטפלת גויה וילד לא שוכרים? (המטפלת ונער בן 14 הם חלק של משפחה יהודית שגרה באחד משני הבתים כלומר ראובן שגר באחד מן הבתים הביא את הגויה בשביל בנו גוי שתשמור עליו במשך חופשה) . כלומר בסך הכל "בתמונה" ישנם את בעל הבתים והמשטח שהוא גוי, משפחה שבה כולם יהודים שגרה בבית ראשון ואיש יהודי עם בנו גוי ומטפלת שלו).
    שורה תחתונה – שוכרים רשות מגוי בעל משטח ולא ממטפלת ובנו, נכון?

  4. אם המטפלת היא רק אורחת של היהודי השני אין כל בעיה ולא צריך לשכור מאף אחד, רק לעשות עירובי חצרות, כבר שכרו שני היהודים את כל המתחם ומה שהוא מביא מטפלת כאורחת שלו זה כלום.

  5. כנראה הנער הוא ילד של ראובן מאשתו גויה שהתגרש איתה. כן, גם הנער הוא אורח של ראובן, לא מסתבר שהנער משלם משהו, ראובן משלם בעדו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל