לתרומות לחץ כאן

חוק ביטול עסקה

שאלה:

הזמנו טלפון נייד מאיזשהו מודעה. לא שילמנו עדיין. לאחר כמה שעות ביטלנו את ההזמנה. המוכר טוען שיש חוק שמחייב אותי לשלם לו 5% עבור ביטול העסקה. באתר כל זכות כתוב כך: "ביטול עסקה מאפשר לעוסק לגבות מהצרכן דמי ביטול בשיעור של 5% ממחיר המוצר/השירות, או 100 ש"ח, לפי הסכום הנמוך מביניהם". המוכר אמר שלא כל כך מעניין אותו ה25 שקל רק זה החוק ואין מה לעשות. אך כיון שלא שילמתי אין לו דרך לאכוף את זה. האם אני חייב לו את ה5%?

תשובה:

שלום וברכה,

חוק הגנת הצרכן שמזכה את הקונה להחזיר תוך מועד מסוים מעת הרכישה, התקבל בקרב הציבור, ודינו כמנהג הסוחרים. לכן יכול הקונה לבטל את העסקה תוך המועד המוסכם, ומאידך יכול המוכר לנכות 5%או מאה ש"ח. ולכן כל ביטול עסקה יכול המוכר להשאיר אצלו את הסכום הנ"ל. 

אולם כל זה דווקא אם נעשה קניין בין הקונה ללקוח. אבל אם לא שילם ולא נעשה שום קניין לפי הלכה אין משמעות לחזרה [מלבד איסור של 'מחוסרי אמנה'], וכיון שלא היה קניין אין חובה לשלם על הביטול.

בהצלחה.

מקורות:

חוק שהתקבל בקרב הציבור, החוק יחייב מדין מנהג הסוחרים, וע"ד כן נעשה הקניין. אולם לא נעשה קניין כלל ולא היה נתינת מעות, אין סיבה לחייב את הקונה בפיצוי. וגם אם החוק יחייב, אין צורה הלכתית לאכוף אותו לשלם כיון שלא היה שום התקשרות קניינית בין הצדדים אלא רק דיבור. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל