לתרומות לחץ כאן

חובת גידור ברכה פרטית בחצר פתוחה

שאלה:

בישוב שלנו יש משפחות עם ברכות פרטיות. אצל רוב האנשים לא מדובר בברכה קבועה אלא ברכות שממלאים את הברכה ומרוקנים. הרבה חצרות נשארות פתוחות ויש חשש שילדים מבתים אחרים יכנסו לחצר והדבר יהווה סכנה. האם כיון שהברכה נמצאת בחצר הפרטית שלי חובת השמירה היא על השכנים או שגם עלי מוטלת חובה לעשות פעולה שתמנע מילדי השכנים להכנס לברכה. תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

אם יש אפשרות לילדים מהישוב להיכנס לחצר של שכנים, והבריכה יכולה להוות סכנה עבורם, חייבים לגדור את הבריכה כדי שלא יגיע נזק. 

בהצלחה.

מקורות:

מצאנו בהלכה שמותר לאדם לכרות בור בתוך רשותו הפרטית, ואם נכנס השור לבור ונפל – פטור בעל הבור, משום שאומר לו 'תורך ברשותי מאי בעי'. אך מסתבר שכל זה דווקא בשוורים ובהמות שמוטל על בעליהם שמירתם, אבל בילדים שאין להורים חובה לשמור אותם ולקשור אותם בבית, ועלולים להיכנס לחצרות פתוחים ולהינזק, לא יכול בעל החצר לומר לא היה לו להיכנס לביתי, כיון שהמציאות שנכנסים. ועליו לגדור שלא יכנסו. וקצת ראיה ניתן להביא מהגמרא ב"ק ל, א. ונפסק בשו"ע סימן תטו, א, שאם בנה גדר של קוצים והקוצים בולטים לרה"ר והעוברים ברה"ר יינזקו חייב בעל הגדר. אבל אם צמצם את הקוצים לתוך רשותו – פטור בעל הגדר, 'משום שאין דרך בני אדם להתחכך בכתלים'. משמע שאם היה דרכם להתחכך בכתלים היינו מחייבים את בעל הגדר שלא להניח קוצים ברשותו. ומכאן יש להוכיח שאם יש נזקים בתוך רשותו ויש חשש שינזקו חייב לגדור.  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל