לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

האם חייבים לעשות תיקונים על חטאים?

שאלה:

האם מן ההכרח ומן החובה לומר תיקונים ולתת פדיון תעניתיות על חטאים ועבירות שעשינו בעבר למרות שעשינו עליהם תשובה מלאה ואמיתית מעמקי נפשנו וקיבלנו על עצמנו שלעולם לא נעשה את העבירות האלה שוב. האם זה לא מספיק?

תשובה:

התשובה היא חרטה ובשה בעבר וקבלה לעתיד, כל התיקונים שהוזכרו בספרים, אינם חיוב, אלא מסורים לצדיקים שכבר למדו והזדככו ובקיאים בקבלה, והם רוצים לתקן כל מיני פגמים שנעשו בעולמות עליונים בגלל החטאים, זה לא חיוב ולא מסור לכל אדם פשוט כמונו. והעיקר להזהר מה עושים ועם מי ולמי נותנים כסף, יש בענין זה המון נוכלים ושרלטנים שמנצלים מצוקות של אנשים… והכי חשוב, לפעמים העסיוק בכפרת עוונות רק גורם לאדם ליאוש וצער ולדשדש בחטאים במקום להמשיך הלאה בעבודת ה' בשמחה, וזה כבר נראה עצת היצר הרע.

וזו מצוות התשובה רמבם הלכות תשובה פרק א הלכה א. כל מצות שבתורה, בין עשה בין לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן, בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא, שנאמר: "איש או אשה כי יעשו וגו' והתודו את חטאתם אשר עשו" (במדבר ה, ו-ז), זה וידוי דברים. וידוי זה מצות עשה. כיצד מתודין? אומר: 'אנא השם, חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה'. וזהו עיקרו של וידוי. וכל המרבה להתודות ומאריך בענין זה, הרי זה משובח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל