לתרומות לחץ כאן

עובד בחברה שהכיר דרכם לקוח

שאלה:

עובד בלשכת עריכה באלקטרוניקה שנותנת שירות/עבודה עבור לקוחות שונים. בחצי שנה האחרונה עבד אצל לקוח באשקלון ומאוד התיידד. הלקוח פנה אל העובד ושאל אם העובד רוצה לעבוד בשבילו ישירות מבלי לעבור דרך בעלי החברה כלומר העובד ממשיך לעבוד רגיל אך כתוספת הוא לוקח גם עבודות פרטיות. השאלה, בגלל שהעובד הכיר אותו ע"י בעלי החברה האם מותר לו להיענות לבקשה כי אולי זה נחשב כאילו לוקח להם לקוח (למרות שהלקוח פנה אל העובד) .
בתודה ובהערכה

תשובה:

שלום וברכה,

לא לגמרי הבנתי את השאלה, ואני יענה לפי מה שאני שכן הבנתי.

אם הלקוח עובד מטעם חברה מסוימת, והלקוח רוצה להביא לו עבודות נוספות, מותר לו להביא לו עבודות, ולא צריך לעבור דרך החברה שהביאה את הלקוח, כיון שהעבודה דרך החברה נעשתה ועכשיו זה עבודות נוספות ומותר לו להתקשר עם העובד ישירות.

אם הלקוח אומר לו שיעזוב את החברה ויעבוד רק איתו, יש מחלוקת האם דינו שווה ל'עני המהפך בחררה ובא אחר ונטלה שנקרא רשע'. ויש להחמיר בזה. אבל אם עובד גם אצל החברה וגם אצלו – מותר.

בהצלחה. 

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן רלז סעיף ב מבואר שאם שכר מלמד אחר מותר לבעל הבית לשכור את אותו מלמד. וביאר הסמ"ע ס"ק ח שלא כל מלמד יודע להסביר ולעיין כמו מלמד הזה, ולכן דינו כאבדה שמותר לאחר לחטוף לפני שיזכה השני. והנתיבות ביאר שהדבר תלוי במחלוקת שהובאה בסעיף שלפני זה. אמנם בערך השלחן כתב שאסור לשכור עובד שעובד במקום אחר, ורק במלמד שיש בזה דבר מצווה – מותר. וכיון שלפי הערוך השלחן אסור, ולדברי הנתיבות תלוי במחלוקת. וגם שלפי הסמ"ע זה דווקא שאין מלמד אחר שווה לו, אבל אם זה רק מחמת ידידות ודאי אסור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה רבה
    התשובה עונה על שאלה דומה
    אודה לכם באם תסכימו לענות מה הדין באמת בנידון השאלה.
    אנסה לכתוב יותר בנוסח ברור את השאלה
    כוונת השאלה היתה ש"העובד" עובד שכיר אצל "חברה" מסויימת שנותנת שירותי אלקטרוניקה ל"לקוחות" הזקוקים לעבודות הללו. והרווח והתשלום שהלוקח משלם הולך ל"חברה".
    כעת ה"עובד" הכיר לקוח מסויים שפנה לחברה. וה"עובד "ביצע מטעם "החברה" עבודה מסויימת ל"לקוח" זה והתשלום אכן שולם "לחברה".
    אלא ש"הלוקח" פנה ל"עובד" ואמר שהעבודה שביצע ה"עובד" מצאה חן בעיניו והוא רוצה מהיום והלאה לתת עבודות ל"עובד" זה באופן אישי ופרטי שלא דרך "החברה". והרווח והתשלום לא יהיו "לחברה" רק "לעובד" באופן אישי. ככה ששניהם ירויחו הן ה"עובד" ירויח יותר. והן "הלוקח" ישלם פחות.
    האם יש בעיה "לעובד" לקבל עבודות באופן אישי, ולקבל שכר באופן אישי. מכיון ש"העובד" הכיר לקוח זה דרך החברה המעבידה.
    בתודה רבה מראש

  2. שלום וברכה,
    במקרה כזה מותר ללקוח להתקשר עם העובד ולתת לו עבודות ישירות.
    נימוקים: אם החברה שלחה עובד לעבודה מסוימת שהזמין הלקוח, אסור לעובד וללקוח להתקשר בניניהם בעבודה הזו, ולהתחמק מתשלום לחברה. אולם על עבודות אחרות שלא הוזמנו מותר להם להתקשר ישירות ולא לערב את החברה, כיון שעל עבודות אחרות לא הייתה התקשרות עם החברה. וכמו במתווך שהציע דירה לשכירות עבור שנה, ואחרי שנה השוכר והמשכיר מעוניינים בשנה נוספת, שעל השנה הנוספת אין חובת תשלומי תיווך. בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל