לתרומות לחץ כאן

מוזיקה בבין המצרים לספורט ועוד שאלות

שאלה:

אני נוהג ע"פ עדות-המזרח למרות שאני אשכנזי אז אנא תענו לי בהתאם. תודה.

1) בקשר ל-3 השבועות של בין המיצרים שמעתי שחל איסור מוחלט לשמוע מוסיקה. אך השאלה שלי היא האם מותר לי לשמוע מוזיקה קיצבית מהירה עם אוזניות בעת שאני ושה ושר על היליכון חשמלי? חשוב לי לציין שבלי שמיעת המוזיקה הקצבית שלי יהיה לי מאד מאד קשה לעשות את הכושר ואולי אפילו לא אהיה מסוגל כלל לעשות ההליכה. עוד חשוב לי לצין שאיני נוהג לשמוע מוזיקה כלל אלא אך ורק כאני מתעמל בהליכון החשמלי.
מה דעתו של הרב?

2) בסידורים של עדות המזרח, לפני כל תפילהמצוות ציציתמצוות תפילין יש את הפסוקים "ויהי נועם ה'אלוהינו עלינו ומעשי ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו" – כל פעם אני קורא הפסוקים מבלי להבין את המשמעות. האם הרב יכול בבקשה להסביר את הפסוקים?

3) הקצה של אחד מרצועות התפילין של ראש (שיורדים מטה) בלוי. האם הדבר משנה? האם חייבים להחליף הרצועהרצועות?

אני נוהג ע"פ עדות-המזרח למרות שאני אשכנזי אז אנא תענו לי בהתאם. תודה.

1) בקשר ל-3 השבועות של בין המיצרים שמעתי שחל איסור מוחלט לשמוע מוסיקה. אך השאלה שלי היא האם מותר לי לשמוע מוזיקה קיצבית מהירה עם אוזניות בעת שאני ושה ושר על היליכון חשמלי? חשוב לי לציין שבלי שמיעת המוזיקה הקצבית שלי יהיה לי מאד מאד קשה לעשות את הכושר ואולי אפילו לא אהיה מסוגל כלל לעשות ההליכה. עוד חשוב לי לצין שאיני נוהג לשמוע מוזיקה כלל אלא אך ורק כאני מתעמל בהליכון החשמלי.
מה דעתו של הרב?

2) בסידורים של עדות המזרח, לפני כל תפילהמצוות ציציתמצוות תפילין יש את הפסוקים "ויהי נועם ה'אלוהינו עלינו ומעשי ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו" – כל פעם אני קורא הפסוקים מבלי להבין את המשמעות. האם הרב יכול בבקשה להסביר את הפסוקים?

3) הקצה של אחד מרצועות התפילין של ראש (שיורדים מטה) בלוי. האם הדבר משנה? האם חייבים להחליף הרצועהרצועות?

4) הנחתי פרחים חדשים באגרטל ומלאתי את האגרטל מיים והנחתי אותו על שולחן השבת. האם בסוף הארוחה מותר לי להוריד מהשולחן את האגרטל עם הפרחים על מת להוריד את המפה של שולחן ולנער אותה מן הפירורי לחם ואז לפרוש חזרה את המפה ושוב להרים האגרטל ולשים אותה על השולחן?

5) האם מותר לשים על שולחן השבת אגרטל עם ציורים צנועים מאד של של נשים מתקופת ממלכת סין העתיקה? אני אוהב מאד את הציורין והצעים השונים. אין בציורים שום ע"ז חלילה ואין לציורים שום הקשר לדת מסויימת.

6) האם זה באמת משנה באיזה אופן אני מתעטף בטלית-גדול בעת שאני אומר את ברכת "להתעטף בציצית"? ראיתי אנשים שפשוט מחזיקים את הטלית ומברכים ואז מתעטפים. אז ברצוני לשאול האם אני פשוט יכול להחזיק את הטלית מעל לראשי כששתי ציציות יורדות מלפני ושתיים מאחורי? מה אומר הזוהר הקדוש בעניין זה?

תשובה:

שלום וברכה

 

  1. אין לשמוע מוזיקה גם לא לצורך ספורט, בשביל לעשות הליכה וכושר וכל כדו', תתאמץ ותבצע את ההליכה גם בלי מוזיקה, ובזכות זה תזכה ל"וכל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה".

 

  1. הכוונה שנזכה לבצע את המצוה בצורה הראויה ובאופן שישא חן בעיני הבורא יתברך ראה מצודת דוד תהילים צ יז.

"ויהי נועם. נעימות ה׳‎ יהיה עלינו: בכוננה עלינו. הכן עלינו להיות מתוקן בידינו ולא יארע לנו תקלה בעת נעשה את המעשה: כוננהו. הכן את המעשה ההוא שלא יארע בם תקלה והפסד מה':"

 

  1. לא צריך להחליף, אבל אם ירד הצבע, תצבע בצבע המיוחד לתפילין [נמכר בכל חנות תשמישי קדושה] ולפני הצביעה חובה לומר לשם קדושת תפילין.

 

  1. מותר להוריד את האגרטל אבל לא להחליף מים.

 

  1. מותר אבל לא מתאים.

 

  1. הרעיון הוא לברך עובר לעשייתן, כלומר לפני המצוה אבל בלי שיהוי, לכן מחזיקים את הטלית פרוסה כדי שמיד לאחר הברכה תתעטף בה, הנושא החשוב הוא העיטוף עצמו שיהיה כדין, ההכנה קודם פחות חשובה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שוב שלום,
    בקשר לשאלה הראשונה ששאלתי לעייל: שמיעת מוזיקה בשעת התעמלות על ההליכון החשמלי, כנראה שהרב לא הבין אותי דיו או שכנראה לא הסברתי עצמי מספיק טוב – העניין הוא שאני לוקח תרופות אנטי-פסיכוטייות מדי יום כדי למנוע התפרצות המחלה הנפשית (bi-polar) שידוע בעברית כמאניה דיפרסיה או הפרעה נפשית דו-קוטבית. התרופה שאני לוקח (seroquel) גורמת לעליה מהירה במשקל והשמנה, דבר שעל פי התורה צריך להישמר ממנו ולקיים מצוות ונישמרתם מאד לנפשותיכם. מה עוד, הרי שהתורה אומרת לנו ״וחייתם בם״. ולא נאמר שנעשה את המיצוות תוך כדי שאנחנו חולים ומבלי שנישמר לנפשותינו. אלא צריכים להיות בריאים בעשיית המצוות וכן לעשות המיצווה ונשמרתם מאד לנפשותיכם. אז לאור כל זאת הכתוב לעייל, האם עדיין הרב יפסוק שאין לשמוע שום מוסיקה כלל וכלל למשך שלושת השבועות של בין המיצרים, למרות שהדבר יהיה מזיק לי מאד מבחינה בריאותית?! ולמרות שציינתי שאני זקוק מאד מאד למוזיקה קיצבית אך ורק לזמן מועט שח 30 דקות סה״כ של התעמלות על ההליכון החשמלי כל יום?

  2. לגבי שאלה מספר 6 ששאלתי לעייל, בנוגע לאופן בו מחזיקים את הטלית בזמן הברכה עליה, לא כ"כ הבנתי את תשובתך.
    כתבת: "הרעיון הוא לברך עובר לעשייתן, כלומר לפני המצוה אבל בלי שיהוי, לכן מחזיקים את הטלית פרוסה כדי שמיד לאחר הברכה תתעטף בה, הנושא החשוב הוא העיטוף עצמו שיהיה כדין, ההכנה קודם פחות חשובה.

    האם ישנה רק דרך אחת ויחידה להחזיק את הטלית או להתעטף בה בשעת הברכה? שוב, ארצה לדעת אם אני עושה כשורה או לא: בשעת הברכה אני מחזיק הטלית מעל לראשי כשכל 4 הציציות מסביב ואז אומר את הברכה. איני מחזיק את הטלית פרוסה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל